Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 6

Terug naar hoofd pagina

Vervolg Noord en Oost Eurapa

We rijden terug. We vinden later een parkeerplaats aan de Barentszee. Het is een mooie plek. Het is hier ook behoorlijk koud.We zijn op tijd op en al om 7.15 uur op weg . Op de kruising E75/E6 gaan we de E6 op richting Kirkenes. Een brede, rustige, saaie weg.Het heeft even heel hard geonweerd en geregend. We zijn maar even gestopt en hebben geluncht. Na de bui verder. We gaan voor Kirkenes eerst richting Storskog. Daar is de Noors-Russische grens. We gaan ook de weg op naar Grense Jakobselv. De weg is hobbelig. Na Vintervollen wordt hij ook smaller. Dit gedeelte is 's winters afgesloten. Bovengekomen staat daar een kerkje en een bord met het verhaal dat erbij hoort. De grens tussen beide landen is bepaald in 1862. Er was steeds onenigheid tussen Noorse en Russische vissers. Men wilde een marineschip in de monding legen. Een Noorse marineofficier stelde voor een kerkje te bouwen als cultureel grensobject naar het oosten.

De rotsen langs de weg naar Hamningberg

Aan de Barentszee De Noors-Russische grens

Het kerkje Het verklarende bord

Konig Olaf heeft zijn naam aan het kerkje gegeven

We overnachten in Kirkenes. Aan de haven, achter de kerk en voor de deur van het politiebureau. Later in de "havenkroeg"een Noorse gesproken, die op een schip had gewerkt en de hele wereld was rondgevaren. Ze was ook in Rotterdam geweest.De eerste 8 kilometer na Kirkenes zijn "restricted area ". Je mag er niet stoppen, niet fotograferen en niet kamperen. In Sevettijarvi is een Lappendorp. Er is weinig Laps te zien :een paar blokhutten,een barbecue, een wandelroute en een Lappentent. We zijn doorgereden naar Inari, Finland. Het weer is van de drup in de regen gekomen. Het blijft maar regenen.In Inari hebben we souvenirs gekocht voor onszelf en voor vrienden. Er is hier geen "wilde"camperplek, dus we gaan naar de camping. Dat is een grote droefenis ! Er staan plassen en naast de camperplekken zijn diepe geulen met modder . Een aardig weetje: in Finland heb je een visakte nodig als je tussen de 18 en 64 jaar oud bent . Kees hoeft er dus geen !De andere dag nemen we de E75 naar Ivalo-Sodankyla. Het is een saaie, rustige weg. Dan via de 80, zo mogelijk nog saaier, komen we aan in Kittila. Hier zijn we jaren geleden gestrand met autopech. We hebben toen in de vouwwagen op het terrein van de garage overnacht. We slapen nu in de camper op een parkeerterrein buiten het centrum. Het regent nog steeds.

Overnachten in Kirkenes

Week 5

Toen we wakker werden, was het droog en het bleef droog. Later kwam het zonnetje door en bij het eindpunt van vandaag was het zelfs warm : korte broek, zonnebril en zonneklep ! We zijn weer in Zweden. Onderweg was een gedeelte van de weg heel erg breed. Daar zou een vliegtuig kunnen landen. Wij denken ook dat dat er is voor noodgevallen. De camperplek ligt aan een groot meer. Er staan zeker nog 10 campers.Ayla kan hier los lopen. We zijn haar dan wel af en toe kwijt. Wij zoeken , komt ze uit de bosjes met een gezicht van: hier ben ik, hoor ,ik loop heus niet weg !Deze mooie plek ligt ongeveer 29 kilometer ten zuiden van Jokkmokk

We willen de poolcirkel weer kruisen. Nu over land. Daarom nemen we de volgende dag een tameljk grote weg: de 9. Op de parking bij de poolcirkel mag je overnachten. Onderweg zien we groepjes van 2 of 3 rendieren op de weg.Bij Harads gaan we de brug over. We zoeken een witte weg, die aansluit op de 374, want die weg komt uit in Pitea. Daar moeten we zijn om gas te tanken. Maar we raken verdwaald in de bossen. De Tom-Tom brengt ons op de goede weg. We komen bij het tankstation waar ze "motorgas"verkopen. Helaas de druk van de pomp is niet genoeg om er gas bij te krijgen. Maar geen zorgen, we hadden in Bodo ook nog getankt !We zitten meteen goed op de weg naar Pete Havsbad. Dat blijkt een heel groot complex te zijn: 2 grote campings, restaurants, een overdekt zwembad, een conferentie centrum, een kerk en nog veel meer. Je mag alleen maar overnachten op een van de campings, we gaan weg. We rijden naar het vliegveld Kallax.Daar is een parkeerterrein. We hebben daar wel naar de finale van het E.K. gekeken,maar we zijn daarna weggereden en hebben geslapen op een parking langs de E4

De volgende dag gaan we terug naar Finland. Bij Haparanda de grens over. We rijden door naar Oulu We parkeren de camper en gaan de stad in. Het is markt. Kees mag een visje proeven. Hij vindt het niet lekker. Ayla wel ! We kopen lekkere kersen.We volgen de E8 zuidwaarts. Al snel zien we een groot parkeerterrein bij en ABC-centrum. Er zijn een benzinestation, een restaurant en een supermarkt. Je mag hier overnachten.We vertrekken weer vroeg. De weg is saai: bomen, bomen en nog eens bomen. Op weg naar Helsinki komen we nog een parking tegen. Het is geen ABC, maar er zijn wel dezelfde voorzieningen, alleen kleiner. We blijven hier. In de loop van de avond wordt het goed druk met campers en caravans. Het is nu woensdag 2 juli. Vandaag gaan we naar Helsinki. Eerst gaan we naar de oecumenische kerk van pater de Caluwe. Kees heeft in zijn jeugd geholpen deze kerk te bouwen. Van een buurman horen we dat de pater 2 jaar geleden is overleden. Er woont nu een jonge pater in het huis. Alles wordt opgeknapt, waarna alle gebouwen weer volledig in gebruik worden genomen.

Een heerlijk plekje

Rendieren op en langs de weg De Noordpoolcirkel

Na dit bezoek gaan we naar de ferry-terminal om de overtocht naar Tallinn te boeken. We kunnen de volgende dag al mee. De boot vertrekt om 10.30 uur, je moet een uur van te voren aanwezig zijn, dus 9.30 uur Finse tijd en dat is 8.30 uur Nederlandse tijd. We zullen vroeg op moeten staan!We slapen vannacht op camping Rastila. Daar zijn we al 2 keer eerder geweest. We mogen op de parking staan van de bussen. Vanavond eten we lekker in het restaurant.De andere morgen dus vroeg weg En dat is maar goed ook, want we hebben de grootste moeite om de juiste terminal te vinden. De onze blijkt aan het andere eind van de stad te zijn. Als we daar aankomen kunnen we eerder mee: met de fast ferry. Dat is een meevaller. Alleen het ontbijt schiet er op deze manier bij in: dat zouden we doen in de tijd dat we moesten wachten. Daarom kopen we een broodje aan boord.

De toren van de oecumenische kerk

Het is een groot schip met vooral veel hutten en cardecks. Er is weinig te beleven.In de verte zie je Tallinn liggen met zijn vele torens. Eindelijk zijn we aan de overkant. Ayla heeft weer goed op de camper gepast ! Geslapen dus ! We hebben al een plek in gedachten om te overnachten: aan de jachthaven. De kosten zijn 25 euro voor 2 nachten met stroom. We gaan naar de oude stad met een taxi. We hebben wat rond gelopen en Kees heeft de toren van een kerk beklommen.Toen weer terug met een taxi. We wilden met de bus terug, maar het regende pijpenstelen !Hier in Estland is het ook een uur later.

Helsinki Tallinn Tallinn vanaf de kerktoren

We hebben goed geslapen en zijn dus lekker op tijd op. Koffie en ontbijt. Ayla uit laten en een beetje de boel opruimen. Dan gaan we naar de bushalte. De bus brengt ons vlakbij het oude centrum. Dat is ommuurd. We gaan de stadspoort door en aan de hand van een plattegrond bezoeken we de bezienswaardigheden. De klim naar de bovenstad is behoorlijk steil. Het is warm weer. Als we boven zijn zien we dat er mensen aan het boogschieten zijn. Toeristen mogen het ook proberen. Kees heeft een poging gedaan, maar hij moet echt nog wel even oefenen tot hij in de roos schiet ( of in de buurt ervan !). Op de markt eten we op een terras. Later drinken we nog een biertje in de drukste straat. Kunnen we lekker mensen kijken. Dan terug naar de bushalte, nadat we truien hebben gekocht aan een kraam van de "truienstraat" Ik koop ook nog een teckelbeeldje in een winkel. De bushalte is niet gemakkelijk te vinden, maar na enig navragen lukt ook dat. In de buurt van de jachthaven staat een gedenkteken m.b.t. de Olympische Spelen van 1980. Het blijkt, dat toen in Tallinn de zeilregatta is gehouden. De Spelen waren in Moskou.Tegenover ons staat een bus uit Hongarije. De mensen slapen in tentjes op het grasveld. Ze gaan iedere dag met de bus naar bezienswaardigheden in de buurt.

Op de markt Mooie torens Een uithangbord

Hier kun je lekkere nootjes kopen Kees aan het boogschieten Een prachtige zonsondergang

Week 6

We verlaten Tallinn. De Hongaarse bus gaat vandaag ook naar huis: Boedapest. Aan de overkant van de jachthaven is een supermarkt. Daar gaan we eerst naar toe. Hebben we de boodschappen binnen.Onderweg verdwalen we 2 keer. We willen naar Narva. We vragen de weg en zo komt het allemaal weer goed. We willen langs de kust rijden. Dan kom je eerst in Sillamae. Tot 1990 was deze stad verboden gebied voor iedereen die niet Russisch was. De stad werd na de Tweede Wereldoorlog gebouwd als militaire basis voor chemische en nucleaire oorlogvoering. Alle 20.000 Russische inwoners zijn er vanuit de Sovjetunie naartoe gebracht. Het nucleaire afval is hier gedumpt en baart de Esten veel zorgen. De weg langs de kust houdt spontaan op en verandert in een gravelweg. Later worden de stenen steeds groter. Op een gegeven moment stuit je op een ijzeren hekwerk: je kunt niet verder rechtdoor. Het lijkt of er achter het hek grond wordt afgegraven. Zou dit de plaats van het afval zijn ? Er wonen hier heel weing mensen. Hoe komen we hieruit ? Gelukkig komen we een eind verderop een boerderijtje tegen. De boer wijst ons de weg. Zo komen we weer op de E20. Narva is een Russisch aandoende stad. Dat komt, omdat de stad na de Tweede Wereldoorlog door de Russen is gebouwd . Het is een belangrijke handelspost. Dat is te zien aan de lange rijen vrachtwagens, die voor de grens staan te wachten

Vervolg Noord en Oost Eurapa

Hier klikken om de tekst te bewerken