Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 42

Ierland mei 2011

We vertrekken op 12 mei om 11.00 uur. We gaan naar IJmuiden en varen daar over naar Newcastle. Het is een reis van 16 uur, maar op dit schip mag Ayla in de camper slapen. De formaliteiten voor de hond verlopen zeer vlot. We hebben haar paspoort en een copie van het bloedonderzoek m.b.t. tot rabies. Zij moest ook tussen de 24 en 48 uur voor inchecken een wormenkuur en vlooien- en tekenbehandeling hebben gehad.Gedurende de reis mag je op gezette tijden naar de camper, om te kijken hoe het met het hondje gaat. Het verloopt allemaal prima.Aangekomen in Newcastle gaan we eerst op bezoek bij een vriendin, die daar woont. We drinken een kopje koffie en gaan verder. De bedoeling is ook nog de pont te halen naar Ierland. Die vertrekt vanaf Cairnryan.We kunnen mee met de boot van 16.00 uur, Ierse tijd. Het schip doet er 2 uur over, dus we zijn om 18.00 uur aan de overkant. We overnachten op de parkeerplaats bij de terminal in Larne.

Wachten in IJmuiden De parking in Larne Deze prachtige struiken zie je overal.

Uitgerust gaan we de volgende dag op weg. We nemen de snelweg om Belfast heen. We doen boodschappen bij een Lidl. We hebben ook wat bier en wijn nodig, maar dat kun je pas kopen na 10.30 uur !Dan verder. Er zou een camperplek moeten zijn tussen Dunany en Clogherhead. We vinden het niet. We kijken ook naar campings in Bettystown en Mosney, maar daar kun je niet staan met je camper, er zijn alleen stacaravans. We gaan naar Skerries. De camping blijkt in Rush te zijn: North Beach Caravan and Campingpark. We staan op een mooi plekje met uitzicht op zee. Het waait hard en later komt er ook een flinke bui. Kees gaat met Ayla een stuk langs het strand wandelen en ze komen in die bui terecht !

Een frisse strandwandeling Camper met uitzicht op zee Het dorpje Rush

Zondag gaan we verder. We nemen de grote weg rond Dublin. Daarna de toeristische route langs een gebergte. We gaan naar Powerscourt House. Maar we kunnen er niet naar binnen. In het park is de grootste waterval van Ierland te bewonderen: de Powerscourt Waterfall. De rivier de Dargle stort ongeveer 100 meter naar beneden. We gaan verder. Het is een mooie route. Zo komen we bij : "Meeting the waters". De rivieren de Avonbeg en de Avonmore stromen hier samen. Vanaf dit punt heet de rivier de Avoca. De Ierse dichter Thomas Moore had hier een vast plaatsje waar hij zijn gedichten schreef. Ter nagedachtenis aan de dichter is er een monument opgericht.We gaan op weg naar Clogheen. Daar wonen kennissen. We doen navraag in het dorp en we treffen het: een nichtje zal voor ons uitrijden naar het huis. Dat hadden we nooit zelf gevonden. Het ligt echt in de middle of nowhere. We drinken een kopje koffie en bewonderen het uitzicht.We overnachten op een camping bij het dorp. Het is niet zomaar een camping, er is een soort kinderboerderij bij het terrein. Heel leuk om daar rond te lopen.

Wij komen ook in Kilkenny, het is een van Ierlands best bewaarde Middeleeuwse steden. We bezoeken de kathedraal en het Kilkenny Castle.

De waterval Meeting the waters Thomas Moore

Kilkenny De kathedraal Een straatartiest

Kilkenny Castle Het huis van onze kennissen Schapen bij de camping

Een watervalletje Een dikke zeug De pipo-wagen

We zijn gisteren ook naar een Fiatgarage geweest,omdat we iets vreemds horen bij de motor. Het blijkt een defect in de versnellingsbak te zijn, maar we kunnen ermee verder wordt ons gegarandeerd.De andere dag gaan we eerst naar Ardmore. De bisschop van Ardmore stichtte hier in de 7e eeuw een klooster. Er is een ruine van de kathedraal te zien en een toren van 30 meter hoog.Dan gaan we naar Cobh. Vanuit deze plaats vertrokken tijdens de hongersnood van 1845 duizenden Ieren naar Amerika. Aan de waterkant staat een standbeeld van Annie Moore ter nagedachtenis aan die oversteek. Ook liggen de vele honderden slachtoffers van de door de Duitse onderzeeboot getorpedeerde Lusitania op het kerkhiof van Cobh. Ook was deze plaats de laatste stop van de Titanic voor zij verder voer haar ondergang tegemoet. Cobh is een drukke plaats met smalle straatje en veel eenrichtingverkeer, dus lastig rijden. Maar we vinden een parkeerplaats en gaan lopend naar de haven.Na dit bezoek gaan we naar Blarney Castle. Het is eigenlijk een ruine in een mooi park. Het belangrijkste is de legende van de Blarney Stone: wie de steen kust, krijgt de gave van welsprekendheid. Je kunt de steen bereiken door een wenteltrap te bestijgen van 90 treden. We doen het maar niet. We gaan naar de camping in Blarney. Een mooi terrein.

Ardmore Een pub in Cobh Gedenkplaat van de Titanic

Cruiseschip aan de kade Annie Moore en broers De aankomst- en vertrekhal

Blarney Castle en het park

Woensdag 18 mei vertrekken we vroeg. We willen door Cork zijn voor de ochtenddrukte op gang komt. We hebben op een plattegrond gezien, dat er veel eenrichtingstraten zijn. Maar Tom-Tom brengt ons om de stad heen. We ontbijten onderweg en gaan naar: Ring of Kerry.Van alle mooie tochten is de route langs de Ring of Kerry waarschijnlijk de allermooiste. Er zijn adembenemende vergezichten over bergen, dalen, klippen en de oceaan.

Het kan er erg druk zijn, maar het seizoen is nog niet begonnen , dus het valt mee. We komen wel veel touringcars tegen. We stoppen vandaag in Tralee. Het is de grootste stad van county Kerry en een industrieel belangrijk centrum met een mooi strand, winkelstraten en goede hotels. Wij hebben een kijkje genomen in de Rooms-Katholieke kerk Saint John the Baptist. Die staat in een parkje aan Denny Street. We hebben weer een mooie camping. Ayla wordt vrienden met de campinghond.