Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 38

Op onze cruise van Edfu naar Luxor moeten we door een sluis . Die bevindt zich in Isna. Er kunnen maar 2 schepen tegelijk in de sluis. Vandaar dat dat soms nogal wat tijd in beslag neemt. Het valt deze keer wel mee. We zijn vrij snel de sluis gepasseerd.Voor we de sluis invaren , zien we jongens in het water. Ze vragen om geld. We gooien wat munten naar beneden. Ze vangen ze handig op of duiken onder om het geld op te halen.Aan de wal zit een man die van elk schip dat passeert de naam noteert.

Op maandag gaan we na het ontbijt met een taxibusje naar de westoever. Er is een brug ten zuiden van Luxor. Zo komen we in de Vallei van de Koningen. Het is het beroemdste kerkhof van Egypte. Er zijn 63 graven. Ze zijn uitgehouwen in het bergmassief. De graven waren gevuld met sieraden en goud. De tunnelgraven waren de opvolgers van de piramides. Deze waren niet langer veilig voor grafrovers. Het moest nu onmogelijk voor ze zijn de graven in te gaan en de rust van de doden te verstoren.

De jongens in het water De sluis sluit zich

Bij en in de tempels mogen absoluut geen foto's worden gemaakt. We hebben een toegangskaart voor 3 graven. We gaan het graf in van Ramses VI en III, en van Sethos.Met ons busje rijden we naar de tempel van Hatsjepsoet. Het is een terrassentempel en stamt uit de 15e eeuw v. Chr. Hatsjepsoet was een van de weinige koninginnen van het oude Egypte.

Aangekomen in Luxor gaan we 's avonds met een koetsje de stad bekijken. We zien ook hier een mooi verlichte tempel. De bomen in de straten zijn versierd met lichtjes. In een "marktstraatje"is het een drukte van belang.

Luxor bij avond

Op de terugweg naar Luxor bezoeken we een albastwerkplaats. Ook zien we 2 enorme beelden: de Memnonkolossen, ze zijn 18 meter hoog en ze moesten de ingang naar de dodentempel bewaken

De tempel van Hatsjepsoet De albastwerkplaats De Memnonkolossen

's Middags gaan we naar de Karnaktempels. Deze tempels zijn het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Telkens hebben de farao's het heiligdom uitgebreid, rondom binnenplaatsen, zuilencomplexen en tempels. In de grote zuilenhal staan ruim 130 ronde zuilen van elk 24 meter hoog.

Sfinxen aan de toegangsweg Het zuilencomplex Obelisk Een gedeelte van de tempels

Daarna gaan we Luxor verlaten. We vertrekken met een taxibus naar Hurghada. De reis voert dwars door de woestijn. De controle is streng. Bij ieder dorp onderweg staan weer gewapende controleposten. Onze gids in Luxor vertelde dat we voor 6 uur de woestijn door moeten zijn: toeristen mogen na die tijd niet meer in de woestijn zijn.We komen dus laat aan in Hurghada. Wij verblijven in hotel Beirut. We hebben een kamer met een balkonnetje en uitzicht op de Rode Zee. Helaas moeten we steeds een taxi nemen om naar het oude dan wel het moderne Hurghada te gaan. We gaan eerst naar het oude centrum van de stad. We boffen: het is slachtfeest. Dat duurt 4 dagen. De kinderen hebben allemaal vrij van school, er worden spelletjes voor hen georganiseerd. Iedereen is ook heel vriendelijk, we horen steeds: "Welcome to Egypt ! "Meisjes en jongens willen graag voor ons op de foto.

Het strandje bij ons hotel De buitenbar Achter de muur De eetzaal

Slachtfeest Dromedarisrijden Zijn ze niet lief ??? Schommelen

We kopen een waterpijp

Ook woensdag is een vrij te besteden dag in Hurghada. We gaan met en glasbodemboot naar het koraal. De boot is een catamaran. Je zit in een van de twee vleugels , waarvan de wanden uit glas bestaat. Zo kun je de vissen en het koraal bekijken en fotograferen. Het is werkelijk een schitterend gezicht. Op de terugweg naar de haven, wordt er een "trouwfeestje" gevierd. Er wordt getrommeld, gezongen en gedanst. Ik mag ook meedansen.Na de middag nemen we een taxi naar het nieuwe deel van de stad. Daar is minder te zien dan in het oude. Er zijn veel winkels en cafe's, restaurants en hotels.

De catamaran Koraal en vissen Het feestje

We gaan ook nog terug naar het oude deel en kopen daar nog wat souvenirs.Donderdag midden in de nacht , om 3 uur, worden we opgehaald bij ons hotel om terug te reizen naar Cairo .Het is een hele afstand. We stoppen onderweg 2 keer om de benen te strekken en koffie te drinken.We zijn om ongeveer 10 uur terug in ons hotel: Tiba piramids. Deze keer hebben een kamer met uitzicht op een in aanbouw zijnd flatgebouw. We gaan maar snel het hotel uit. De piramides zijn maar 10 minuten lopen van ons hotel vandaan.We gaan nu fijn op eigen houtje. Zo kunnen we alles op gemak bekijken en fotograferen.Vanwege het slachtfeest is het heel druk bij de piramides. Vooral veel Egyptenaren uit allerlei delen van het land.Het kost wat moeite om een kaartje te kopen. Het is een gedrang van jewelste bij de kassa's. Als we naar binnen willen blijken we nog een toegangsbewijs nodig te hebben: dus weer in de rij !We hebben nu een kaartje om rond te lopen en een om de grote piramide in te gaan.Het eerste stuk loop ik mee, maar daarna wordt het een lage gang, die schuin omhoog loopt. Dat is niet te doen voor mij.

Onderweg van Hurghada naar Cairo

Veel Egyptenaren bezoeken de piramides

's Avonds gaan we naar de licht- en geluidshow bij de sfinx. De sfinx vertelt het verhaal van het oude Egypte.Jammergenoeg wordt Kees in de nacht ziek. Hij heeft last van diarree en pijn in zijn buik. Hij blijft de hele vrijdag in de hotelkamer in bed.Gelukkig is hij de volgende dag zover opgeknapt, dat we de reis naar huis kunnen maken.We vonden het een mooie reis, we hebben veel gezien. Maar een georganiseerde reis zoals deze , blijkt niets voor ons. We zijn gewend onze eigen weg te gaan.