Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 31

Andernos is bekend om zijn oesterkwekerijen. Je vindt er veel oesterputten en oesterrestaurants. Aan de kaden kun je oesters proeven en kopen. Verderop langs de kust heb je stranden en winkels. Dat zijn vooral souvenirwinkeltjes en ook wat restaurants. We maken een wandeling langs de oesterhuisjes en langs het strand. het is hier behoorlijk druk. Ayla krijgt een nieuw halsbandje, het oude is te wijd voor haar.

's Avonds na het eten maken we nog een wandeling de andere kant op. Daar blijkt een mooi natuurgebied te zijn.We zien een otter of is het een bever zwemmen in een vijver. Daar zijn ook een aantal eenden en wat zwanen .Het is heel mooi vooral bij de ondergaande zon.

Het haventje Oesters

De vijver met bever en eenden

We komen op nog meer leuke camperplekken. Bijvoorbeeld in het bos bij Plage de la Lagune. Daar staan ook weer heel veel campers. Er is strand en er is een restaurant. Het strand wordt ook bezocht door badgasten uit de buurt. Die komen met de bus, de halte is voor onze neus. De krekels maken wel erg veel lawaai, maar gelukkig slapen die 's nachts ook.

Na het ontbijt breken we op. We gaan naar Contis Plage. Daar zijn we eerder geweest en het is een goede plek om te staan. Gelukkig hebben we een goed plekje, we kijken op het parkeerterrein. De parking is aan de rand van een bos, dus is het soms moeilijk of zelfs onmogelijk om tv te ontvangen. De duinen en het strand zijn vlakbij. Het dorp is vooral toeristisch. Er is een supermarkt en er is een bakker, verder strandwinkels, souvenirwinkels, restaurants en cafe's. Gezellig is het wel. Het is vandaag geen strandweer. we lopen naar het dorp, doen een paar boodschappen en rusten uit op een terrasje. Morgen hopelijk beter weer.

Het "krekelbos "

En het is beter weer. We kunnen lekker naar het strand en Ayla mag hier ook mee. We nemen een flesje water mee voor haar, want het is ineens weer heel veel warmer geworden, te warm om haar in de camper te laten.We eten vandaag in het restaurant in het dorp. Het was lekker, maar best duur en we moesten nogal lang wachten.

Onderweg naar Contis zagen we deze ja-knikkers.

De camperplek in Contis Plage

Het plan was nog een dag te blijven, maar wij hebben nieuwe "buren"en die zijn ronduit onvriendelijk in de zin van: ze zeggen niets, zelfs niet als Ayla om de man zijn stoelpoot draait met haar lijn.. Aan dat gedrag ergeren we ons zodanig, dat we weggaan. Jammer !!We gaan tot bijna aan de Spaanse grens: Capbreton. In januari zijn we hier ook geweest op weg naar Spanje en Portugal. Toen stonden we er met 6 campers. Nu zijn ze niet te tellen, ik denk zeker 100! We boffen dat we nog ergens tussen kunnen schuiven. We zitten weer vlak bij het strand.

Vanuit Capbreton willen we naar een naturistencamping in de buurt van Foix. Dat betekent ook dat we het land oversteken naar de Middellandse zee. Omdat het weer niet geschikt is , regen en koud.( voor een naturistencamping )rijden we lang door. Tot we in St Girons komen. Daar is een camperplek bij de Renault garage. Het centrum is op loopafstand, de brug over. En we treffen het, dit weekend is er een feest. Er zijn heel veel oude tractors, er is een braderie, groepen volksdansers en een kleine veemarkt. Het is erg druk. Gelukkig blijft het de meeste tijd droog. Maar 's avonds breekt er een heus onweer los en het regent korte tijd "belletjes".

St. Girons: tractors, klederdracht, een dorskast en koeien op de veemarkt

Uit dit bassin mogen kinderen tegen betaling vissen naar echte vissen !

De andere dag gaan we verder met de oversteek. Zo komen we in Port Vendres. Jammergenoeg is de camperplek nogal ver van de stad. Bovendien begint het weer behoorlijk te gieten en het onweert met felle bliksemflitsen en harde dreunende knallen. Kees haalt 2 keer een nat pak: 1 keer als hij nog wat foto's gaat nemen van een natuurgebied in de buurt en de 2e keer als hij Ayla gaat uitlaten. Een camperaar naast ons vertrouwde ons toe, dat als je voor 8 uur de volgende dag vertrekt, je geen stageld hoeft te betalen. Dat doen we dus ! Op heel veel plaatsen langs de kust, net als aan de andere kust, zie je campers staan. Bij Port Nouvelle is een heel breed, hard strand, waar je op mag rijden met campers en auto's. Sommigen overnachten daar ook. Wij denken dat er zijn die er al weken, zoniet maanden bivakkeren. Op een deel is ook de mogelijkheid bloot te recreeren. In Narbonne is een camperplek, maar overal vandaan. We gaan door en komen in Fleuris des Cabanes. Men staat met de camper vlak bij een camping, bij een jachthaven en ook weer dicht bij het strand. Er staat veel wind.

Port Vendres Fleuris des Cabanes

Het plan is naar le Cap 'd Agde te gaan. Daar is een heel groot naturistendorp met camping. Maar helaas het is "complet"en eind augustus is er pas weer plaats ! Jammer !!De plannen moeten om. Met de Tom-Tom op "snelwegen vermijden " is het een heel gedoe, maar we komen er: la Genese. Ook een naturistencamping. Deze ligt aan de rivier de Ceze. We zijn pas om 5 uur op de plaats van bestemming, erg laat dus. Het valt ook niet mee een plek te vinden waar de t.v. werkt, maar alles komt goed. We zijn wel

een beetje moe en gaan vroeg slapen. Donderdag houden we een rustdag. We hebben leuke buren.Vrijdag is er markt in Barjac. Daar gaan we naartoe met de camper, het is ongeveer 25 km. van de camping vandaan. Het is gezellig, maar erg druk op de markt. Omdat we de camper hebben meegenomen, kan Ayla ook mee. Ze heeft weer veel belangstelling. We kopen een paar echt Franse cadeautjes voor de vrienden thuis.Teruggekomen op de camping zien we dat de buren al vertrokken zijn, dat wisten we wel, hoor. Het is fijn, dat we tegen de avond andere buurtjes krijgen. Ze hebben een lieve, grote herdershond bij zich. We krijgen ook zeer regelmatig bezoek van een jonge campinggast uit Belgie. Hij houdt van een praatje en vindt Ayla ook heel lief. Aan de overkant van de rivier is de ruine van een slot. Daar kun je naartoe. Eerst door het ( ondiepe ) water en dan een heuvel opklimmen. Kees doet dat met onze nieuwe buurman. Die heeft een jachthoorn bij zich. Als ze hun doel bereikt hebben blaast hij een deuntje. Dat klinkt prachtig zo tussen de heuvels ! Vanaf de camping klinkt applaus. Ayla moet zwemmen, dat vindt ze niet echt heel leuk, maar het is wel goed voor haar met de warmte, koelt ze lekker af !

De dokter in Lussan De markt in Barjac

Een jonge straatartiest De ruine Ayla zwemt !!! Opdrogen in de zon

In 2003 is Kees bij deze dokter geweest voor een zeer pijnlijke arm.

Het is fijn hier, maar we willen toch verder. We gaan naar het strand bij de Camarque. Er is daar een breed strand waar je met campers en caravans mag staan. Er is ook een naturistendeel. Omdat het zand erg rul is, en we verschillende personenwagens in de problemen zien, omdat ze vastzitten, gaan we hier dus niet blijven.De Camarque is een natuurgebied. Het is een onderdeel van de Rhonedelta. Je ziet er flamingo's en wilde paarden. Ook wordt er zout gewonnen. Om te overnachten gaan we naar Stes Maries de la Mer. De strandparking staat vol, maar dichter bij het dorp is ook nog een mogelijkheid en daar vinden we een plekje. De drukke toeristische straatjes zijn vlakbij. We gaan een stukje lopen. De arena voor het stierenvechten is er nog. Kees heeft daar zo'n 30 jaar geleden ook met een stier gespeeld. Het was de bedoeling de stier zo snel mogelijk in een bad te krijgen, dan had je prijs. Op het strand is het druk, evenals in de straatjes. Heel gezellig.

De Camarque met flamingo's en wilde paarden Het camperstrand

De arena,men speelt er :"toro piscine " De drukke straatjes De getemde paarden

Het is nog steeds erg warm. We zijn een beetje verdwaald. We rijden richting Marseille en we willen richting Toulouse, want we gaan weer naar de Atlantische oceaan. Na wat omzwervingen komen we op de goede weg. Dan zien we dat we vlak bij Carcasonne komen. Daar is een Middeleeuwse stad. Ja, het best bewaarde Middeleeuwse fort van Europa, dat in de 19e eeuw is gerestaureerd.. Daaraan kun je niet zomaar voorbij rijden. Er is een groot parkeerterrein, waar je ook mag overnachten. Er staan al veel campers. De slagbomen werken nog niet, dus is het nog gratis. De Cite is vlakbij. De 3 km lange, dubbele stadsmuren met kantelen rondom de Cite vallen onmiddelijk op. Er zijn meer dan 50 torens. Het gebied binnen de muren wordt nog steeds bewoond en er zijn talloze winkels en restaurants in de smalle straatjes. De stad heeft haar rijkdom te danken aan de textiel- en wijnhandel die floreerde dankzij de ligging aan het kanaal. De stadsmuren zijn alleen te bezichtigen met betaling. In het hoogseizoen worden er ridderspelen gehouden, iedere dag 2 maal. Wij zijn gaan kijken. Er werd veel ( teveel!) publiek binnen gelaten.De show valt uiteindelijk een beetje tegen, veel van hetzelfde. En het is zoooo warm !