Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 27

De eetzaal Ingang naar de kloosterkerk Schedels Waaghalzen beklimmen de rots

Zaterdag 24-4

Als we deze morgen willen wegrijden, blijkt dat we een lekke achterband hebben. De boosdoener is een in het gras achtergeblven tentharing. Maar gelukkig kunnen ze ons bij de receptie helpen. Er wordt gebeld en er komt een man, die het wiel eraf haalt, meeneemt en niet eens zoveel later terug is met een gerepareerde band. Nadat die weer op zijn plaats is gezet, kunnen we vertrekken. We gaan op weg naar de Katarapas en het dorp Medsovo. De pas was gesloten voor verkeer, dus moesten we over de grote weg. Het dorp Medsovo is heel toeristisch , we hadden er ook best willen blijven. Maar de camperplek in het centrum is niet geschikt om te blijven staan, te klein en er zijn ook veel toerbussen, die hier mensen uitladen. De politie wees een plaats bij de busparking, maar dat was heel hoog en wel heel ver van het dorp vandaan. Dus maar verder. In Ioannina is een camping, maar die is nog dicht. We zijn nu al bijna in Igoumenitsa. We gaan vragen of we mee kunnen met de pont !Bij het boekingskantoor kunnen ze ons ticket omzetten naar maandag, vandaag is het schip vol en op zondag is er geen camping aan boord. We rijden naar een strand tegenover de stad: Deprano Beach. Het is er heerlijk rustig, het is mooi weer en het is fijn aan het strand !

Deprano beach

Zondag 25-4

We gaan voor de laatste nacht in Griekenland terug naar de plaats waar we begonnen zijn : Plataria. Bij Deprano beach stonden ook mensen uit Nederland, die gaan gezellig met ons mee. Zij moeten nog aan hun reis door Griekenland beginnen. We kletsen heel wat af. Het is dan ook heel gezellig zo.

Maandag 26-4

We wensen onze "buren "een goede tijd in Griekenland en vertrekken naar Igoumenitsa. We hebben gisteren al geinformeerd, waar we moeten zijn voor onze overtocht. We zetten de camper op een parkeerterrein en gaan naar de stad. Het is vandaag behoorlijk warm. Als we op een terrasje uitrusten en een colaatje drinken, moet Kees voor Ayla water halen: ze heeft behoorlijk dorst.We dwalen wat door de stad en eten nog een pitabroodje gyros. Dan maar terug naar de camper en nog lekker even buiten zitten ( in de schaduw ). Later rijden we het haventerrein op en gaan in de rij staan bij "gate " 10.Het wordt een heel lange wachttijd: het is nog pas 17.00 uur en we kunnen pas aan boord om 22.30 uur, de afvaart is om 23.59 uur. Daarom gaan we nog even naar de terminalhal. We kopen nog wat souvenirs en drinken een capuccino. En nu maar wachten !!Af en toe zien we lichten naar de haven toe komen, maar het blijkt een andere ferry te zijn. Eindelijk, een uur te laat, komt ons schip. De plaats op het schip is stukken minder prettig dan op de heenreis. We staan tussen vrachtwagens en ook nog eens achter een koelwagen, die de hele nacht staat te koelen.

Wachten op de ferry

Dinsdag 27-4

We slapen slecht deze nacht en worden een beetje krakkemikkig wakker. We ontbijten in het restaurant van het schip. Daarna gaan we terug naar de camper: er is weinig te doen aan boord. Ik ga nog even lekker een uurtje slapen , daar knapt een mens van op !Om 16.00 uur komen we aan in Ancona. Het lossen van de pont gaat voorspoedig, we zijn al snel op weg . We reizen via de autostrada naar Loreto. De camperplek is moeilijk te vinden, vanwege het eenrichtingsverkeer. Een heel vriendelijke garagehouder rijdt voor ons uit en zo komen we op onze plaats van bestemming. De camperplek is vlakbij de bezienswaardigheid van deze stad: een grote kerk, die gebouwd is over het Huis van de Maagd Maria. Vele duizenden pelgrims komen ieder jaar hierheen om het te zien. Het huis is in de 13e eeuw door de familie Angeli van Nazareth naar Loreto gebracht. De kerk, het Santuario della Santa Casa, is eroverheen gebouwd ter bescherming. In de buurt is ook een klein museum, waar het leven in Nazareth wordt uitgebeeld.

De grote kerk Het plein voor de kerk Het dagelijks leven in Nazareth

Woensdag 28-4

Vandaag nemen we weer de autostrada. We gaan naar Rome. Onderweg doen we boodschappen. De camperplek in Rome is eigenlijk heel gemakkelijk te vinden: Hij ligt aan de Via Casilina bij afslag 18 v.a. de ring rondom Rome.. De Tom-Tom neemt een weg door een buitenwijk van de stad, om zo gelijk aan de goede kant van de weg te komen, er ligt namelijk een tramspoor tussen de 2 weghelften.. Het lijkt wel een camping, maar er zijn geen toiletten en geen douches. De plaatsen zijn aan de krappe kant, maar er is plaats genoeg. In de buurt zijn 2 supermarkten: een kleine, die is vlakbij en de Lidl, maar dat is zeker een half uur lopen. Bij de receptie kun je openbaarvervoer dagkaarten kopen, de kosten zijn 4 euro.

Donderdag 29-4

We gaan met de bus, die aan de overkant van de weg stopt, naar het metrostation. Daar nemen we de "rode" lijnDie brengt ons naar Vaticaanstad en de St. Pieter. Er staat een behoorlijke rij op het plein. Allemaal mensen die naar binnen willen. Uiteindelijk valt het toch nog mee. De rij is steeds in beweging en binnen een half uur zijn we tot bij de controleposten gekomen. De beveiliging is streng, de tassen moeten door een scanapparaat en bij iedere poort staan minstens 2 beveiligers. De Sint Pieter is de beroemdste kerk van de Christenheid. In het jaar 67 n. Chr. liet Herodus Petrus kruisigen.In 324 liet Constantijn de eerste basiliek bouwen boven het graf. In 1547 gaf paus Paulus III Michelangelo opdracht toe te zien op de restauratiewerkzaamheden. Hij wilde hiervoor niet betaald worden, omdat het werk voor de glorie van God was. Hij begon de kerk in de vorm van een Grieks kruis te herbouwen. In 1606 werden er weer veranderingen aangebracht, paus Paulus V wilde een plattegrond in de vorm van een Latijns kruis. Het geheel werd uitgebreid door het schip te verlengen en een portico ( plein ) moest worden toegevoegd.Het plein voor de basiliek is overweldigend, met de colonnade van Bernini: 284 zuilen en 140 beelden. De obelisk in het midden werd door Caligula uit Alexandrie naar Rome gebracht. Op het centrale balkon,ziet men de Loggia delle Benedizioni, waar de paus staat als hij de mensen op het plein zegent.Het beroemdste beeld in de kerk staat achter kogelwerend glas in de eerste kapel in de zuidbeuk. Michelangelo begon aan de Pieta in 1498, hij was toen 24 jaar oud. Het is het enige beeld, dat hij signeerde: hij graveerde zijn naam in de band over de borst van Maria en een M in haar rechterhand. Zijn andere bijdrage aan de kerk is de enorme koepel, bedekt met mozaieken en verguld stucwerk. Om in de koepel te komen, kun je met de lift tot de koepel en het terras. Vervolgens kun je nog 330 treden naar boven klimmen om de mozaieken van dichtbij te bekijken. Een wenteltrap brengt je naar de top van de lantaarn, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op Rome.Direct onder de koepel staat het baldacchino van Bernini een imposant bronzen baldakijn dat 29 meter hoog is. De gedraaide zuilen zijn versierd met olijf- en lauriertakken en bijen het embleem van de Barberini's, de familie waaruit paus Urbanus VIII stamde. Het altaar onder de baldakijn, de Confessio, hier mag alleen de paus de mis opdragen..Nadat we de Sint Pieter bezocht hebben, gaan we op weg naar de Sixtijnse kapel met de broemde fresco's van Michelangelo. Deze is gevestigd binnen de muren van het Vaticaans museum. Het is een van de grootste en rijkste museumcomplexen ter wereld. Er zijn tenminste 1400 zalen. Beelden, schilderijen en kunstvoorwerpen uit alle delen van de klassieke en moderne wereld schetsen ruim 3000 jaar geschiedenis.De Sixtijnse kapel werd tussen 1473 en 1481 gebouwd door paus Sixtus IV als privekapel en als locatie voor het conclaaf van kardinalen dat de nieuwe paus kiest. Het interieur moest gedecoreerd worden met taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament. Hiervoor haalde hij Botticelli, Ghirlanddaio, Roselli en Perogino uit Florence. Zij produceerden in 11 maanden een reeks stralende fresco's. Maar die worden overschaduwd door de fresco's die Michelangelo op het plafond en de altaarwand schilderde.

De Portico, het plein Colonnade van Bernini Het balkon De Zwitserse garde

De bronzen Heilige Deur De koepel Het plein van bovenaf gezien De Pieta

Beelden in het Musei Vaticani Het plafond in de Sixtijnse kapel De trap naar de uitgang

Na het bezoek aan Vaticaanstad, gaan we eerst op een van de overvolle terrassen wat eten.Dan terug naar de metro. De volgende halte waar we uitstappen is bij het Piazza del Popolo. Het is daar erg druk, bovendien vindt er een begrafenis plaats. We gaan verder en komen zo weer bovengronds bij Piazza di Spanga di Trinita dei Monti. Deze bezienswaardigheid is beter bekend als: de Spaanse Trappen. Een van de mooiste trappen ter wereld buigt elegant omlaag langs een steile helling van de kerk Trinita dei Monti naar het Piazza Spanga. Mensen komen hier om te zitten, te relaxen, vrienden te ontmoeten en te poseren. het uitzicht van bovenaf is fantastisch. De Piazza is genoemd naar de Spaanse ambassadeur, die hier in de 17e eeuw zijn residentie kreeg. In 1725 bekostigde de Franse diplomaat Etienne Gueffier de bouw van de trap. Hij wilde een stijlvollere opgang creeeren in plaats van de modderige weg. In de lente is de trap versierd met met potten roze en witte azalea's, er zijn modeshows en met kerst staat er in het midden een kerststal. Op het plein is een mooie fontein, ontworpen door vader en zoon Bernini.Dan nemen we de metro terug naar de bus en de camperplek. Het was een welbestede indrukwekkende ervaring om al deze beroemde bezienswaardigheden te zien. Onze Nederlandse "buren " hebben het zelfde rondje gemaakt. Helaas mocht meneer de Sint Pieter niet in : hij had een padvindersmes bij zich en kon dat ook niet aan de beveiliging in bewaring geven !

De Spaanse Trappen

Vrijdag 30-4

Vandaag gaan we niet met de bus naar de stad, maar met de tram. De trams zien er heel oud uit, roestig en vol graffity. Maar hij brengt ons naar metrostation Termini. Daar pakken we de blauwe lijn: we gaan vandaag meer naar het zuiden van de stad. Eerst bezoeken we de Romeinse baden : Terme di Caracalla. Ze waren vooral bedoeld voor de lichaamsverzorging, maar vormden ook een culturele ontmoetingsplaats

Het bestond uit een enorm bassin om in af te koelen , het frigidarium en een grote, warme, ronde zaal, het caldarium, ruimten met hete en warme baden, zuilengangen, zalen, sportruimten, beelden, bibliotheken, tuinen en een stadion.