Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 22

Januari 2010: een reis naar het warme zuiden !?

Na de maanden oktober, november en december thuis te hebben doorgebracht, hebben we veel zin om na de feestdagen zo spoedig mogelijk weer op reis te gaan. De temperaturen in het zuiden waren steeds nog te laag naar onze zin, dus we moesten onze plannen aanpassen.Maar eindelijk dan op 18 januari vertrekken we.De bedoeling is zo snel mogelijk naar het mooie weer.De eerste stop is in Frankrijk. In het dorpje:

Catillon sur Sambre

De overnachtingsplek is gemakkelijk te vinden: aan de D643, bij het kanaal en komend vanuit het noorden aan het begin van het dorp. Het dorp zelf is niet veel. Veel lege huizen en geen winkels. We gaan een stukje wandelen, het is erg koud.

De volgende morgen op tijd verder. De Tom-Tom neemt een andere weg, dan ik had bedacht, maar gelukkig gaan we netjes om Parijs heen. Dan via Chartres naar de N10. Zo komen we in onze volgende stopplaats:

Marboue

Een prima plek, vlak bij het dorp. Er is een speeltuin en er is een park. Bovendien is er een toiletgebouwtje. We lopen nog even naar het dorp, het is nog steeds zeer koud.

We vertrekken de andere morgen in het donker en in de regen. Dat is erg lastig rijden op de drukke N10, die hier maar 2 baans is. We gaan eerst maar ontbijten en verder als het licht is. Zo komen we in la Couronne. Daar is een camperplek op een groot plein. Dat staat aardig vol met auto's. Een Fransman doet ons een beter idee aan de hand: rustiger en ruimer in Monthiers sur Boeme. We gaan erheen. Het is zeker wel een goede plek, vooral in de zomer,maar nu is het erg verlaten: we gaan verder. Na wat omzwervingen komen we terecht op een parkeerterreintje in een industriegebied nabij Baignes St. Radegonde. De supermarkt: de Musguetiers is vlakbij. Het terrein is goed verlichten en er is water.Op het traject van de volgende dag willen we eigenlijk Bordeaux omzeilen, maar de Tom-Tom beslist anders: we gaan dwars door de stad ! We weten waar we vandaag zullen stoppen: in Capbreton. De plek is ons bekend. Het is een heel groot terrein, ingericht voor campers, er is stroom, water en het strand is vlakbij. Een prima plek dus. Maar helaas: wegens technische problemen is service afwezig tot november ! Het briefje hangt er al lang, dus vragen wij ons af: welke november ??

We gaan uiteraard een lekkere wandeling maken met Ayla.

We slapen heerlijk en gaan de andere dag weer uitgerust en op tijd op weg. We nemen de tolweg om lekker op te schieten. Het is nog steeds behoorlijk fris en we willen snel naar zonniger oorden !De camperplekken onderweg bevallen ons niet. In het camperboek staat een plek bij een benzinestation in Pollos. Daar stoppen we. Het is al tamelijk laat. Het terrein is erg modderig. Als Kees 's nachts wakker wordt van vreemde geluiden, blijkt er een inbreker in onze camper te zijn. Hij staat op zijn gemak met een zaklantaarntje in een van de kastjes te neuzen. Kees begint tegen hem te schreeuwen en dan gaat hij er gelukkig als een haas vandoor. Zijn buit bestaat uit een mobieltje en Kees zijn spijkerbroek.

Capbreton

We zijn erg geschrokken en kunnen niet meer slapen. We zijn zodra het licht genoeg was, vertrokken !We nemen de grote weg naar Portugal. Dat schiet lekker op. Aan de grens zijn grote supermarkten. De natuur onderweg is erg mooi. Zo komen op de plaats van bestemming van vandaag: Costa Nova do Prado. Er staan nog meer campers. Het is bij het strand. In de zomer kun je ook beschikken over toiletten. Aan de lagune ( de andere kant van het dorp ) is een boulevard met allerlei winkeltjes en restaurants.

In Portugal is het 1 uur vroeger dan in Nederland. Op zondag 24 januari vertrekken we na het ontbijt. We nemen weer de tolweg. We nemen de afslag Fatima. Op parking 4 Sanctuaria staan campers. Je mag hier overnachten. Er zijn speciale parkeerhavens en zeer schone toiletten.We parkeren de camper en gaan naar de basiliek. Het is allemaal heel mooi. Het grote plein is indrukwekkend. De eigenlijke kapel staat midden op het plein. Het is erg druk. Er is een lange "marmeren weg "waarover mensen op hun knieen naar de kapel komen. Je kunt ook kaarsen kopen en die branden in grote ovens. De stompjes die resten worden in een groot vuur gegooid . Aan de andere kant van het plein is een heel grote kerk, daar kunnen naar schatting 3000 mensen de mis bijwonen ! Er is een museum, waar het verhaal van de herderskinderen wordt verteld aan de hand van een foto-video. Verderop in het museum kun je de giften bewonderen, die aan dit pelgrimsoord zijn geschonken.In de buurt zijn legio piep kleine winkeltjes, waar je souvenirs kunt kopen. Ik koop een kaars en Kees koopt lettertegels. In het deel van de stad verder weg van de basiliek zijn ook nog winkels en restaurants te vinden.

De basiliek In de kerk Knielende gelovigen De grote kerk

Kaarsen branden Souvenirwinkeltjes Een stukje Berlijnse muur De camperplek

Bij het eerste daglicht vertrekken we. We nemen weer de tolweg om voorbij Lissabon te komen. We nemen de afslag naar Alcaser do Sal. Daar zou een camperplek moeten zijn, maar het is een gewoon parkeerterrein en het staat vol. Dus gaan we verder naar Porto Covo. Dat is ons bekend. Maar bij de elektriciteitscentrale staat niemand en de camperplekken aan de haven en in het centrum zijn er niet meer. In Odemira en Odeixa is ook niemand te zien. Dan besluiten we door te rijden naar Sagres, en ja hoor daar staan meer campers en bijna allemaal Nederlanders. Je staat bovenop de rotsen en kijkt uit op de oceaan. In het dorpje is een supermarkt.

De camperplek Het uitzicht met in de verte het fort, dat te bezichtigen is.

We zijn toch wel moe van al dat gereis. En slapen bijna het klokje rond. Na het ontbijt gaan we naar het fort. Dat is op loopafstand. Als we daar komen staan er ook flink wat campers op de parkeerplaats. Het fort is te bezichtigen voor 3 euro per persoon. Eigenlijk is er niet zoveel te zien.Na de lunch lopen we nog naar het haventje. Het orspronkelijke Sagres bestaat uit maar 1 straat. Al is er in de loop der jaren wel omheen gebouwd, maar het is nog goed te zien.'s Woensdags gaan we weer verder. De bedoeling is Silves. We doen boodschappen bij Lidl in Vila do Bispo. In Portmao kopen we kettingen bij een bouwmarkt, dat ter beveiliging van onze camper. Onderweg zien we ook nog een 10-tal campers staan aan zee in Praia de Boca de Rio, er is verder niets.In Silves zijn 2 grote parkeerterreinen waar je met de camper mag staan. Ze zijn bij een zwembad, trimbaan en speeltuintje. Het oude stadje heeft een kerk, een slot en steile, smalle straatjes.

De straatjes van Silves

De volgende dag vertrekken we naar Lagos. De camperplek tussen de flats is verboden voor campers. We gaan naar de camping "Trindade". Die ligt dicht bij de stad. Vanwege wisseling van beheer kost het verblijf inclusief stroom maar 9 euro. We maken kennis met mensen uit Den Haag. Heel gezellig ! We gaan een wandeling maken door de stad en kopen 2 c.d's met Portugese muziek.We eten 's avonds in het restaurantje om de hoek. Het is er druk, maar we vinden gelukkig nog een tafel. We hebben heerlijk gegeten.We blijven hier nog een dag en lopen vrijdags de toeristische route aan de hand van de plattegrond.

Een plein in Lagos Verboden te toeteren

Op zaterdag 30 januari vertrekken we met bestemming Alvor. Er zijn daar 2 plaatsen waar je met de camper kunt staan: bij het strand en op de meer officiele plek bij de vissershaven. We blijven. Het is een leuk dorpje met een mooie boulevard. De hoofdstraat heeft allerlei winkeltjes en restaurantjes. Na de lunch gaan we lekker een wandeling maken over het strand. We eten 's avonds in een restaurantje in de hoofdstraat. We blijven 's zondags ook nog hier. Het is dan wel veel rustiger.

We gaan een stuk wandelen. Langs de haven en de inham en door het dorp. Er is een mooi kerkje, dat op deze zondag vol zit met gelovigen. Voor de rest van de dag houden we rust.

De vissershaven van Alvor

Als we de andere dag verder rijden, komen eerst door Praia da Rocha. Het is erg toeristisch, maar je kunt er niet met de camper staan. We gaan de brug over over de rio Arade en daar in Ferragudo is een camperplek . Het is een mooie plek in het "wild". De Lidl is goed te bereiken op de fiets of even met de camper ( mits die niet te groot is.). Er staan zeker 15 campers.Wij rijden door naar een plaats die ons welbekend is: Armacao de Pera. De plek aan het strand is nog steeds toegankelijk voor campers, dus we hebben ons einddoel voor deze dag weer bereikt.