Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 16

Onze volgende stop is de camping in Ounara. Het sanitair is prima en het dorp is om de hoek. Ook hier heeft het veel geregend. Dat is goed te zien aan de blubber op de straten.

De andere dag is het gelukkig weer droog en de zon schijnt. We rijden over de P10 naar Marrakech. Op de parking achter de Koutoubia-moskee is nog een plaatsje helemaal achteraan. Eerst even een boterham en dan naar de stad. Kees laat zijn schoenen poetsen. De poetser zegt: "10 dhr" (dat is 1 euro ) Na afloop wil hij 20 hebben, want het is 10 per schoen !! We blijven nog een dag in Marrakech. Er is een grote souk aan het andere eind van de stad. We rijden erheen met een petit taxi. Ayla blijft vandaag in de camper.

De straten in Ounara

Op de markt veel huisraad, ijzer,groente en fruit, maar ook veel rommel. Vanaf de markt lopen we naar Bab Debbarh.Daar is de toegangspoort tot de leerlooierswijk. Een aardige man laat ons zien waar de huiden worden bewerkt. Ze worden hier niet geverfd zoals in Fes, dat doen de vrouwen thuis. Door de poort weer naar buiten en verder langs de muur naar Bab Ailen. In deze wijk doen de gewone Marokkaanse vrouwen hun inkopen. Als je in deze wijk almaar rechtdoor blijft lopen,kom je uit op het grote plein:Djemaa el-Fna.

Politie op de brommer Djemaa el-Fna Muzikanten op het plein De avond valt

Na te hebben uitgerust en een wandelingetje met Ayla te hebben gemaakt, gaan we terug naar het plein. We eten lekker in een restaurant met uitzicht op de drukte van de vallende avond.

De grote souk: El Khemis Leerlooierij In de wijk Bab Ailen

Om 11.00 uur de volgende morgen zijn we terug op ons plekje aan de boulevard in Essouira. De bewaker is blij ons te zien. Later weer een beetje door de straatjes gedwaald.Als we de andere dag verder gaan, blijkt op een gegeven moment de wijzer van de snelheidsmeter niet te werken. Is niet rampzalig,maar wel ongemakkelijk. In een klein dorp laten we het repareren. In 15 minuten is het gepiept.Kosten 50 dhr! We stoppen in Souira. Een klein stil dorpje aan de zee. Er is een parking vlakbij de boulevard. We blijven hier. Ik doe een wasje en hang het te drogen tussen 2 palmbomen. Kees vult de watertank bij.Hij legt zijn sleutelbos met de dop even op de grond en is hem vervolgens kwijt. Een zwerfhond heeft het gepakt en ligt erop te knabbelen ! Gelukkig heeft hij niets beschadigd. We gaan ook nog even naar de vissershaven. Er liggen alleen maar kleine roeibootjes om te vissen. Daar is ook het oude dorp. Vervallen huizen, kapotte straten. Aan de kant waar de campers staan, zijn en worden nieuwe huizen gebouwd meestal voor vakantie doeleinden.We blijven hier nog een nacht. Morgen naar El Jadida.We vertrekken na de koffie. In Safi gaan we op zoek naar de camping. Die vinden we, maar hij ligt erg ver van de medina. Dus gaan we met de camper. Deze medina is niet zo groot. Er zijn ook leuke straatjes met boogvormige poorten. Safi is het pottenbakkersdorp.

Terug hoofd pagina

We gaan verder. Via Oualidia, een overvolle camperplek gezien, en een goede witte weg langs de kust, komen we in El Jadida. De camping is lang niet vol. De visboer herkent ons van vorig jaar en komt gelijk weer vragen of we krab willen. Dat willen we niet. Misschien morgen ? Maar dat kan niet ,want dan is het een feestdag: de geboortedag van de profeet.We wandelen nog even over het strand.We zijn vroeg wakker op 10 maart. Vandaag gaan we richting Casablanca. Er is een camping op de afslag souk Dar Bouazza. Morgen is die souk, vlak achter de camping. De grote camping ( ongeveer plaats voor 90 campers/caravans ) is nagenoeg verlaten. We staan met z'n vieren. Er is warm water, weliswaar alleen aan de "mannenkant". Je haalt de sleutel bij de receptie. We zijn nog een eindje wezen lopen richting de zee. Dat is 2 kilometer. Dan zie je de zee,maar ben je er nog lang niet. De andere dag gaan we eerst naar de souk. Ze zijn nog bezig een en ander op te bouwen. Het is nog niet druk. In Casablanca vragen we de weg naar de moskee "Hassan II. Als we eenmaal de richting hebben volgen we de zee en komen zo bij de moskee aan. Je kunt alleen rondlopen met een gids. Die geeft goed uitleg De bouw is pas in 1993 afgerond. De minaret is 200 meter hoog en daarmee de hoogste van het land.Er kunnen wel 25.000 mensen tegelijk bidden. Op de grote binnenplaats kunnen nogeens 80.000 mensen terecht.

Na dit uitgebreide bezoek gaan we verder. De camping in Sale is nu echt weg. Een bewaker van het terrein vertelt ons dat er een camping is in Temara plage, ongeveer 17 kilomter terug. We rijden daarheen. Onderweg jongetjes die heel gevaarlijke spelletjes spelen: bij een stoplicht achterop een vrachtwagen of camper klimmen en een stuk meerijden. Ook bij ons ! Levensgevaarlijk !

De binnenplaats en de minaret van de moskee Hassan II

De camping is goed te vinden, achter een politieschool. Het is maar een heel klein campinkje, maar het staat goed vol. Het strand en een boulevard zijn vlakbij. Ik ben vandaag jarig, dus gaan we uit eten. Maar dat lukt dus niet. Er is geen restaurant open. Gelukkig heb ik nog een blik soep.Donderdag 12 maart nemen we een stuk tolweg. Dat komt door onze ervaringen van vorig jaar met een stuk weg vol kuilen en gaten. Bij Moulay Bousselham verlaten we de tolweg weer. We stoppen vandaag in Larache op de aire de repos van Comarit. Dit is voor veel camperaars de eerste of de laatste parking ,ook stoppen er bussen met Marokanen die naar huis gaan voor familiebezoek of terug naar Tanger. Er zijn douches, toiletten, stroom en een restaurant. De koelkast werkt niet goed op gas. De bewaker zou de andere morgen meegaan om ons bij een bedrijf te brengen die de koelkast zou kunnen maken, maar het is vrijdag en dan werken ze niet. We rijden naar Asilah en de bewaker daar weet wel iemand, die ons kan helpen. Die komt na een poosje en repareert wat, maar we hebben er geen vertrouwen in. Aangezien de koelkast wel werkt op 12 volt, gaan we terug naar Larache en nog niet naar Tanger. Een andere camperaar vertelt dat het waarschijnlijk ligt aan de vlamhouder, die moet worden uitgeblazen. We eten in het restaurant, best lekker !We willen nog naar de grotten van Hercules . Dat doen we op zaterdag. Je volgt de weg naar Cap Spartel. De camping is goed aangegeven. Het is netjes en schoon. Jammer: geen warm water.De grotten zelf stellen niets voor. Wel is er levendige handel voor de toeristen, die ook met bussen deze plek bezoeken. Er wordt veel gevist. Er zijn terrasjes. We eten 's avonds op zo'n terras. Toen we later nog even in de grotten liepen, greep een aapje me bij mijn haar !

In de grotten Uitzicht op de rotsen, waar terrasjes zijn en waar gevist wordt

Het plan is om vandaag, zondag 15 maart over te varen naar Europa. Al als we bij de camping weg rijden, horen we veel lawaai onder de motorkap vandaan komen. Zo'n 3 kilometer verder begeeft de motor het. Er stoppen gelijk een taxi en een busje met 2 mannen. Ze willen wel helpen. Ik rijd met de taxichauffeur naar Tanger om een mecanicien te halen. Die concludeert, dat de startmotor kapot is. De monteur, de taxichauffeur en Kees gaan op zoek naar een andere startmotor. Ze rijden allerlei sloperijen af, maar vinden er geen. Veel zijn dicht: het is zondag. We moeten dus op deze plaats overnachten, langs de weg. De bewaker van een fabriekje in Delfts blauw wil ook wel 's nachts op de camper passen. We hebben goed geslapen. 's Maandags gaan we met de taxi naar Tanger. De monteur heeft inmiddels 3 startmotoren op de sloop bemachtigd. Hij maakt er een van die gecshilt is voor de camper. Dan terug, de startmotor monteren, afrekenen en klaar ! We kunnen vertrekken.

Een groepje jongens bij de bushalte heeft belangstelling voor Ayla.

Vrouwen uit het hogergelegen dorp komen met ezels water halen bij dze kraan.

De monteur uit Tanger

We moeten in Tanger heel lang op de boot wachten. Het waait erg hard en daarom kan het schip niet snel varen. We gaan pas om 17.30 varen !

Omdat we pas zo laat overvaren, is het donker als we het haventerrein van Algeciras afrijden. We besluiten naar de camping in Tarifa te gaan. Die weten we ook in het donker te vinden ! We zijn behoorlijk moe en gaan lekker vroeg slapen. De andere morgen ook wat later op. Het waait nog steeds behoorlijk hard. We gaan naar Conil de la Frontera. Er is een camperplek aan zee. De volgende stopplaats op woensdag 18 maart is ook aan zee. We zien onderweg veel plaatsen aan strandopgangen waar je kunt staan. Vandaag is Ayla jarig, ze wordt 10 jaar.Als we weer een halve dag gereden hebben, komen in Olhao. We zijn nu in Portugal. Hier is een camperplek die bekend staat als Adam en Eva. Er staan heel veel campers. In het dorpje zijn best veel winkels, terrasjes en restaurants.Vrijdags komen we in een bekende plaats: Armacao de Pera. Je kan nog steeds vrij staan aan de boulevard en tegenover een Chinees restaurant. We eten vanavond Chinees. Het is jammergenoeg niet zo lekker als in Nederland. Zaterdag zijn we in Evora. Daar zijn 3 plekken, we kiezen voor het aquaduct, dat is het dichts bij de stadsmuur. Het is een leuk, toeristisch en oud stadje. Er is een beenderenkapel: de muren en bogen zijn bedekt met de schedels en beenderen van meer dan 5000 monniken. Boven de deur hangt een spreuk :"onze beenderen wachten hier op jouw beenderen".