Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 15

De camping in Erfoud blijkt gesloten door overstromingen. We rijden verder naar de zandduinen en overnachten op de camping bij Merzouga: "Sahara".

We vertrekken maandag 16 februari weer op tijd, de andere camperaars slapen nog. Zoals overal in Marokko moet je , ook al ziet de weg er goed uit, bedacht zijn op kuilen en gaten. We volgen de weg op de kaart,want die is geasfalteerd. Helaas niet helemaal tot Zagora. In Tarhbalt gaat hij over in piste. Dus we moeten terug. We rijden tot Agdz. Daar zijn we vorig jaar ook geweest. Toen hebben we de camping niet kunnen vinden, nu wel.

Camping "Palmeria" is een mooie grote camping. Hij ligt aan het eind van het dorp. Het is erg druk. Er staan meest Fransen. We zijn naar de huizen geweest. Het is een hele klim. Er is geen stoep en de straat is niet geplaveid. De plaatselijke bevolking zit in de deuropeningen in de smalle straatjes.

Toen we de andere morgen het stadje uitreden, ging de middelbare schooljeugd net naar school. Het was een grote drukte. Onderweg staan 2 jongens te zwaaien langs de kant. We stoppen en geven ze een pen. Een gaat op een drafje een geitje halen en Kees maakt een foto.

De jeugd gaat naar school Kijk eens, meneer We stoppen voor een boterham

Na wegen met af en toe diepe afgronden en veel bochten komen we aan in Tata. De camping staat erg vol, maar we kunnen er nog bij, vlakbij de poort. Even een rondje dorp. En ik ga het thuisfront mailen.We waren van plan nog een nacht in Tata te blijven,maar eigenlijk hebben we het hier wel gezien en onze plek achter die muur is ook niet optimaal ! Het duurt even tot de poort opengaat,maar dan kunnen we vertrekken. .

Onderweg naar Tiznit zien we een kudde dromedarissen. We vinden een plekje achter de supermarkt. Het staat erg vol. Na de lunch gaan we naar het stadje. Ayla mag mee. Donderdag gaan we naar de weekmarkt, de souk. Die is richting Tafraoute. Het is een heel grote markt. Buiten de poort gaat Kees eerst wat foto's maken van de hoogbeladen hooiwagens. Ik wacht met Ayla . Er komt een Marokkaan vragen of Ayla te koop is.

Een slagerij in Tata De kudde dromedarissen

Gelukkig maakt hij maar een grapje. We zijn een poosje in gesprek over Marokko en Nederland.Kees ziet inmiddels meer dan hooiwagens. Twee ezels raken in gevecht !Dan gaan we naar de markt. Er is veel groente en fruit te koop. Ook een aparte hoek met bananen. Er is ook een rommelmarkt en dus echt een ROMMELMARKT!. Bij een sieradenkraam van een Berber kopen we oorbellen. Deze man wil ook Ayla kopen of ruilen voor wat ik maar kies uit zijn kraam !We hebben 's avonds gegeten in het restaurant van hotel "Paris". Het was niet lekker, het vlees was ontzettend taai. Jammer !

Tiznit is niet ver van de zee.Maar ongeveer 18 kilometer. In Aglou Plage is ook een camperplek. Daar gaan we heen. Het is een parkeerterrein bij een hotel. We gaan staan op een plek met uitzicht op zee ! We maken een mooie wandeling langs het strand. Op de boulevard worden restaurantjes gebouwd, er is een winkeltje beneden en ook een in het dorp.

Terug hoofd pagina

De andere dag gaan we terug naar Tiznit . We hebben nu een plekje vlak voor de supermarkt . Kees haalt versgebakken brood bij de warme bakker, lekker. Hij gaat na het ontbijt informeren naar de prijs van een extra zonnepaneel. De monteur komt de maten opnemen. Het gaat 380 euro kosten en het kan de volgende morgen gemonteerd worden. We zijn daar op tijd: 8.30 uur. iets na de afgesproken tijd beginnen ze. Het werk verloopt voorspoedig. Wij krijgen een stoel en koffie aangeboden. Om 11.00 uur is alles klaar en het werkt.Terug op de parkeerplaats is er ruimte met uitzicht op de weg. 's Avonds komen de mensen uit hun huizen en wandelen over deze weg. We maken nog een rondje door de stad. Zo komen we bij een moskee. De minaret is bezaaid met kleine stokjes die uit het metselwerk steken en die dienen als plek waar de zielen van de doden kunnen rusten als ze naar het paradijs opstijgen.

Maandag 23 februari verlaten we Tiznit. De route die we vandaag gaan rijden is er een waarvoor men waarschuwt in de boekjes. Het is een slingerende weg langs diepe afgronden. Vanaf deze kant is het beter te doen, omdat je dan aan de kant van de bergen zit als er tegenliggers zijn ! De weg gaat door tot Agadir, maar wij stoppen halverwege in Tafraoute. Op een gegeven moment zien we mensen op een camping staan, waarmee we in Tiznit hadden gesproken. De camping is goed. Een berg in de buurt heeft de vorm van een leeuwenkop. De leeuw waakt over Tafraoute wordt verteld.De andere Nederlanders zijn in deze stad om hun camper te laten overspuiten. Dat kan hier heel goedkoop. Aangezien Kees met achteruit rijden tegen een hekje heeft gezeten, besluiten wij die plek ook te laten repareren.Dinsdag om 11.00 uur heeft de garage tijd voor ons. Het werk duurt tot ongeveer 15.00 uur. Terwijl men aan het werk is, gaan wij het dorpje in. Er is markt. Tafraoute wordt ook wel het schoenendorp genoemd. Er zijn dan ook heel veel schoenmakers en schoenenwinkels . De camper is om 14.15 uur klaar. er is wel een klein kleurverschil, maar ja de scheur is weg. De kosten 30 euro. terug op de camping gaan we samen met de "buren "een biertje drinken in een hotel dat gerund wordt door een Nederlandse mevrouw. Het hotel heet "Amalya"en bij de receptie hangt een foto van prinses Amalia.

De wakende leeuw Markt in Tafraoute De camper wordt gerepareerd

De volgende dag vervolgen wij onze route naar Agadir. De weg slingert en is erg hoog. Ik ben zo blij dat ik aan de bergkant zit ! Onderweg zien we een kudde dromedarissen met jongen. Zo mooi. We doen boodschappen in de Metro. dat is een soort Makro. Als toerist kun je een dagkaart halen . Wat een gedoe ! We rijden Agadir door op weg naar Taghazoute. Voor we daar komen zien we veel campers staan aan het strand. Het blijkt ook nog een bewaakte plek te zijn. Het kost 3 euro. Er zijn douches en w.c.'s tegen betaling, maar daar kun je beter weg blijven zo vies. Er wordt hier heel veel gesurfd. Er is ook een surfschool.De zwerfhonden zijn nogal nieuwsgierig. 's Ochtends komt er een man met brood langs de campers. Later ook eentje met groente en fruit, een met Arganolie, eieren, melk, water. Dus heel handig !

Na 2 nachten hier willen we wel weer eens ergens anders kijken. We gaan naar Taroudant. De weg erheen is erg druk met veel kleine dorpjes. In de stad is een parkeerplaats bij de stadsmuur. We zetten de camper neer en betalen 2 euro aan de bewaker. In de stad komen we terecht in een overdekte medina: het oude deel van een stad, een doolhof van straatjes, meest met een dikke muur eromheen, waar in de hoofdstraten allerlei winkels zijn en meer achetraf de huizen.

Een zogende dromedaris Ayla heeft gezelschap

In de stad komen we ook langs een ziekenhuis. Kinderen onder de 12 jaar mogen niet op bezoek gaan.Er is een taxistaking aan de gang. In de straten staan honderden groene taxi's. Het gaat erom dat er niet meer dan 4 mensen in een wagen mogen meerijden. Soms zie je taxi's rijden met 7 mensen, die gezamenlijk de kosten betalen.Terug in de camper besluiten we weer naar het strand te gaan. Het beviel ons daar goed.

De laatste dag van februari verblijven we op camping "International" in Ouaddar. Het is en grote camping met goed sanitair. We kopen een hoes voor de voorruit en laten op de spiegels schilderingen maken: een Berberman en een Berbervrouw. We gaan een eindje lopen richting het strand en over de weg terug. Bij de ingang staan 2 campers met grote schade. Zij hebben in een kettingbotsing gezeten. Heel triest om te zien. Hier is ook weer gelegenheid om te mailen. We eten vanavond in het restaurant en het is echt lekker.Op zondag 1 maart gaan we naar Essouira. Onderweg in Tamanar is een souk. Het is erg druk. Er zijn bijna geen toeristen en ook bijna geen vrouwen. En er is een grote hoeveelheid ezels.

In Essouira is plaats aan de boulevard. De bewaker herkent ons van vorig jaar. We lopen het stadje in en drinken een jus d'orange op een terrasje.De volgende dag zien we op verschillende andere plekken in de stad campers staan. We dwalen door de straten, straatjes en steegjes en kopen een nieuw tafelkleed voor thuis. 's Middags om een uur of 1 is het gaan regenen en het is niet meer droog geworden.

De souk in Tamanar

Essouira

Levende handel Lekker zwemmen !