Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 14

Terug naar Marokko in 2009Kees en Trui de Winter en Ayla.

We vertrekken op zondag 25 januari. We vertrekken pas om 13.00 uur, omdat we zeker willen weten,dat de kachel het doet. De camperplekken in Mechelen zijn allebei dicht. Zo komen we in Grimbergen. De parkeerplaats daar is bij de voetbalvelden en aangezien het zondag is, is het daar een drukte van belang. Na afloop van de wedstrijden, vinden we een fijn plaatsje. Tot onze grote vreugde gaat ook de patatkraam open ! We eten lekker patat met sate.De volgende dag op tijd weer verder. We stoppen vandaag in Reims. De camperplek is bij de Comedie. Een wandeling naar de kathedraal duurt ongeveer 15 minuten. De nacht van maandag op dinsdag heeft het erg

De heenreis

geregend. Rond 13.00 uur zijn we in Auxerre. Hier is een mooie camperplek aan de rivier. Auxerre is een gezellig stadje met veel kleine winkeltjes en ook een kathedraal.Het is maar goed dat de kachel het doet,want het is soms erg fris.De volgende stop is in St.Pourcian sur Siculle. We staan weer aan het water. 's Nachts gaat het flink vriezen. De volgende dag rijden we door de sneeuw. Verschillende camperplekken die we onderweg aandoen, zijn ook ondergesneeuwd. We komen nog even in moeilijkheden op een glad stuk weg, wat resulteert in 2 boze Franse boeren.Na veel omzwervingen besluiten we te stoppen langs de A75 bij een groot benzinestation. Op vrijdag reizen we door naar le Boulou. Er is nog plaats genoeg op de camperplek bij het kerkhof. We zien wat vaker de zon,maar het is nog niet warm.

De kathedraal in Reims

De volgende dag vroeg op, want we willen in le Perthus goedkope shag kopen. Daarna door naar Barcelona. Het is mistig en miezerig weer. Vlak voor Barcelona blijken de richtingaanwijzers niet te werken. Dat moet eerst gerepareerd worden. Dan naar het heel grote parkeerterrein . Er zijn allerlei voorzieningen,maar dat moet dan ook betaald worden: 28 euro per 24 uur. Je zit wel vlak bij de metro. We bezoeken dan ook het centrum. Het is zaterdag dus is het erg druk. 's Avonds begint het flink te regenen en dat gaat de hele nacht door. Maar gelukkig als we wakker worden, is het droog. Op weg naar onze volgende bestemming in Tarragona en l'Ampolla naar de camperplekken gezocht, maar niet gevonden. Wel in Peniscola. Weer een pracht plek aan een baai. Er is ook een oud ommuurd gedeelte.

Het heeft weer veel geregend. De eindbestemming van vandaag is minder interessant: Platja de Tavernes. De camperplek is aan het eind van het stadje. Dat is volkomen uitgestorven. Appartementen dicht en te koop, evenals verschillende winkels. Gelukkig gaat het weer opknappen. Het wordt droog en de zon gaat schijnen. We bezoeken eerst kennissen, die in Benidorm overwinteren. We stoppen vandaag in Sta. Pola. De camperplek is niet officieel, maar er staan zeker 20 campers bij de haven.

Peniscola

Woensdag 4 februari komen we op een camperplek, die heel moeilijk te bereiken is. Je moet door de bergen over een grintweg, de plek ligt dan in de diepte aan het strand. Dat doen we niet, we gaan op een betaald parkeertrerreintje staan: kosten 10 euro met stroom. Er is verder niets. De regen wil maar niet wegblijven. De andere dag op doortocht door Aguadulce stromen de rioolputten over. In Carchuna overnacht op een camping.De volgende dag volgen we de weg langs de kust. Zo komen we in Torrox Costa. Er zijn 2 camperplekken. We gaan staan achter het grote hotel.Na Torremolinos houden we de N 340 aan. Zo kun je een heel eind langs de zee en over de boulevard rijden. In Fuengirola geparkeerd op een gewone parkeerplaats. Het is vlakbij een kasteel. Aan de andere kant van de A7 is ook een groot winkelcentrum. De boulevard heeft vele restaurants en een Hollands cafe: "het kasteeltje ". We blijven hier nog een dag. Maandag 9 februari gaan we verder. We zullen vandaag tickets kopen voor de overtocht

naar Tanger. Het lukt niet aan de grote weg. Dus rijden we door en kopen de tickets in de haven van Algeciras bij het loket van Baleariaen we kunnen dezelfde dag nog mee om 11.00 uur . Deze maatschappij heeft kleine schepen.

De camperplek in Fuengirola

Na ons bezoek aan Marokko in 2008, hebben we besloten dit jaar terug te gaan.

Marokko

De boot doet er 1 1/2 uur over. Dan zijn we in Tanger. Bij de douane weer de gebruikelijke controles. We laten het "groene" papier maar weer invullen door een ecrivain. Zo komen we ook dit jaar weer snel door de controles. De autotocht door Tanger gaat lekker vlot. We vinden een plaatsje op de voor ons bekende camperplek aan de vissershaven in Asilah. Het is in Marokko 1 uur vroeger, is even wennen.

Op zee Asilah

Het is nu 10 februari. We zien de jongens al om 7.00 uur voetballen, voor ze naar school gaan. We maken een lange wandeling door het stadje. Niet alleen door de toerstische straatjes, maar ook door het deel waar de mensen wonen. De volgende dag gaan we op weg naar Meknes. Na Mechna-Ben-Ksiri kunnen we niet verder: de rivier is overstroomd. Paard-en wagen en tractoren kunnen er door, maar wij niet met de camper, daarvoor is het te diep. Kees vraagt aan een paar toeschouwers hoe we nu verder moeten naar Meknes. Dat blijkt een heel eind teug te zijn.

De camping in Meknes is gemakkelijk te vinden. Het is een verlopen terrein: het sanitair is smerig, niet alle stroompalen werken en het gras en het onkruid staan huizenhoog. We vinden een plekje met stroom en de mogelijkheid om de schotel op te zetten.We maken een wandeling langs het koninklijk paleis. We vragen ook de weg naar de oude medina,maar die blijkt nogal ver weg te zijn en het is al laat. We gaan terug naar de camper.

Donderdag hoeven we niet ver. We gaan naar Fes en dat is maar 89 kilometer. De camping: "le Diamant Vert" hebben we snel gevonden. Ook hier is het een blubberige toestand. We vinden een droge plek vlak bij het schone sanitair, een vrouw is de hele bezig de boel netjes te houden. We houden vandaag een rustdag en gaan morgen naar de stad.We gaan met de bus. Die stopt voor de camping. In de stad nemen we een petit taxi en die brengt ons naar de oude medina. We gaan zonder gids en komen zo ook in de straatjes waar de gewone mensen wonen. Soms loopt het dood, soms is het meer een donkere gang. Er ligt veel afval. We drinken koffie bij het houtbewerkingsmuseum en gaan dan weer op zoek naar de uitgang.

Het koninklijk paleis in Meknes

We moeten het wel een paar keer vragen, maar dan zijn we eruit. Terug in de moderne stad gaan we lekker eten op een terras: brochette van kip met patat. Dan op zoek naar de bushalte. En dan is er even een angstig moment: we zijn elkaar kwijt . De mensen zijn opgeroepen om naar de moskee te komen voor het middaggebed dus het is extra druk. Gelukkig komt het allemaal weer goed en vinden we ook de bushalte. We moeten wel heel lang op onze bus wachten. De bussen hier zouden in Nederland direct van de weg worden gehaald: niet goed sluitende deuren, kapotte ruiten, een plafond waar platen loshangen en een beschrijving geven van het dashbord is onmogelijk ! We komen echter weer veilig op de camping aan. Ayla is thuis gebleven en ligt heerlijk te pitten.

Een zwaarbeladen ezel De smalle woonstraten Souvenirs

De leerlooierijen Koffie op het terras

Het is behoorlijk fris. Op onze weg naar Midelt ligt af en toe sneeuw langs de kant. Als we gaan lunchen onderweg, zien we een man die heel relaxed naast een tractor ligt te rusten. Kees geeft hem een kopje koffie. Later blijkt dat de man wacht op brandstof voor de trekker. Dat wordt door een ander gebracht. Ook deze man neemt een slokje van de koffie. Als dank mag Kees op de trekker zitten.Er staan regelmatig kinderen langs de weg. We stoppen af en toe. Dan krijgen ze een pen en soms mag Kees een foto maken.

De camping in Midelt is goed aangegeven. We zijn de enige campinggasten en mogen op het voorterrein staan i.v.m. de schotel. Het sanitair is netjes, maar helaas is er alleen een koude douche. Je hebt vanaf de camping uitzicht op de besneeuwde Hoge Atlas.De volgende dag op weg naar de camping in Erfoud. Onderweg zien we een souk: een grote markt. We parkeren en gaan kijken.