Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 1

Kees en Trui de Winter en teckel Ayla maken een najaarsreis naar Duitsland.De Romantische Strasse.

Gereden 150 kilometer: Heenvliet-TerneuzenWe vertrekken om 8.00 uur. We ontbijten onderweg aan het Noordzeestrand. Ayla kan lekker even over het strand rennen.En dan verder: door de Westerscheldetunnel naar Zuid-Beveland. De camperplek in Terneuzen is gemakkelijk te vinden. Het is onderaan een aantal flats en achter de zeedijk. Je loopt vanaf de parking in 15 minuten naar het centrum. Het is mooi weer, dus nogal druk in het gezellige centrum. De terrassen zijn goed bezet !We lopen binnendoor naar het centrum en terug langs de zeedijk.Er is een camper bij gekomen.

Zondag 28 september

Gereden 247 kilometer: Terneuzen-MalmedyWe waren lekker vroeg wakker: 7.00 uur. Koffie gedronken, Ayla uitgelaten en op weg. Er is dichte mist. We ontbijten onderweg in een dorp. Als we klaar zijn, is de mist voor een belangrijk deel opgetrokken en de zon komt door.De N3 in de richting van Luik is een bijzonderee weg. Er zijn hier veel nachtclubs en ook nu ( het is rond elf uur ) zitten er dames achter de ramen. Een zwaait enthousiast naar ons !De parkeerplek in Malmedy achter de abdij is opgeheven. Er is een andere plek voor in de plaats gekomen.Het staat goed aangegeven en is hogerop in de stad. Hier kunnen veel meer campers

Een vrachtschip op de Schelde

staan. Er is ook elektra. De kosten zijn 5 euro.Vanaf hier loop je heel snel naar het centrum.

Maandag 29 september

Gereden 153 kilometer: Malmedy-Sankt AldegundDe dag begint weer met mist, later komt een beetje zon. We hebben onderweg in Hillesheim een prima camperplek gezien, maar we rijden door. Ons doel is Cochem. Helaas staat het daar helemaal vol. Dus rijden we door en zo komen we in Sankt Aldegund, een plaats aan de Moezel. De camperplek is flink groot. Het dorp is aan de overkant. Daar is weinig te beleven. We gaan wel naar een soort winkel, waar ze mosterd en wijn verkopen. Kees koopt een potje bijzondere mosterd. Achterin de zaak is een permanente rommelmarkt, altijd leuk om even te snuffelen.Er staan hier veel walnotenbomen. De mensen zijn druk aan het rapen. Kees gaat ook een poging wagen. Hij gooit een groot houten blok in de boom en het regent walnoten !'s Avonds wordt het geld opgehaald. Als je niet "thuis" was, wordt verwacht dat je het bedrag: 6 euro in een envelop in de brievenbus doet.

Walnoten rapen Een schip op de Moezel De camperplek

Zaterdag 27 september

Dinsdag 30 september

Gereden 155 kilometer: Sankt Aldegund-Neustadt a/d WeinstrasseHet is af en toe wat vochtig, maar het is niet koud. De natuur onderweg is mooi.In Hochstetten Dahm een mooie camperplek gezien aan de doorgaande weg.In Neustadt de camperbordjes gevolgd en zo aangekomen op de parking bij de Maarten Lutherkerk. Het is een grote plek, er kunnen zeker 20 campers staan. Kosten: 2,50 euro. De afstand naar de stad is ook goed te doen: rechtdoor de Adenauerstraat uit en je bent er.Vlakbij zijn ook een Lidl en een Aldi.

Woensdag 1 oktober

Gereden 200 kilometer: Neustadt-RottweilHet heeft vannacht en gisteravond flink geregend. Het regent nog een beetje als we vertrekken. Later gaat het over in miezer en nog later breekt een waterig zonnetje door.Vanwege vele wegopbrekingen, moesten we nogal eens omrijden. Zo kwamen we wel door mooie gebieden. We kruisten het Zwarte Woud.De coordinaten van de camperplek kloppen niet helemaal. Het is wel bij sportvelden en een zwembad. Het lijkt een nieuwe plek. Het elektra zijn ze nog aan het aanleggen.Vanaf hier naar het centrum is goed te doen: ongeveer 1,5 kilometer. Het is af en toe wel steil klimmen.Er is een mooi oud centrum met heel speciale gevels. Natuurlijk zijn we weer eens de camera vergeten !

Donderdag 2 oktober

Gereden 183 kilometer: Rottweil-ImmenstadtAls we wakker worden schijnt de zon. Na de koffie vertrekken we. De natuur is afwisselend en vaak heel mooi: heuvels en dalen, bossen in herfstkleuren en grappige koeien met "zeiloren"We hebben op een weg gereden die naar boven slingerde met haarspeldbochten, die werden met bordjes afgeteld: kehre 7, kehre 6 enz. We doen onderweg boodschappen bij de Aldi. De bedoeling was vandaag tot Fussen te gaan ( het begin van de Romantische Strasse ), maar we stoppen in Immenstadt. Er is een heel groot parkeerterrein en de Altstad is vlakbij. De kosten zijn 5 euro zonder stroom. We staan weer pal bij een politiebureau.Het centrum is best aardig. We snuffelen wat in een euro-winkel.Ayla vindt onderweg een halve pizza. Een voorbijganger is zo aardig de pizza voor haar in stukjes te breken en te voeren !Morgen is op het parkeerterrein een rommelmarkt, maar die gaat niet door vanwege de regen !

Vrijdag 3 oktober

Gereden 50 kilometer: Immenstadt-FussenHet regent en het ziet ernaar uit dat het blijft regenen vandaag. We hoeven vandaag niet ver.We zien onderweg meerdere camperplaatsen, het is hier ook een wintersportgebied.We rijden de Alpenstrasse in. In Fussen zijn 3 camperplekken bij elkaar. Wij nemen de achterste, die ziet er het gezelligst uit en er is ook een sanitairgebouwtje. Dus we kunnen weer eens lekker douchen.Je kunt vanaf de hoek van de straat met een bus naar de stad, maar de bussen rijden niet. De winkels zijn ook dicht. Op een bord bij een bakker lezen we de reden: het is de dag van de

De koeien

Duitse eenheid. We hebben bij de bakker apfelstrudle gekocht Er is ook een souvenirwinkel met heel veel koekoeksklokken, schitterend !

Sneeuw op de bergen rond Fussen

Zaterdag 4 oktober

Gereden 68 kilometer: Fussen-SchongauAan de overkant van de camperplek zijn een Lidl en een permanente rommelmarkt. We gaan erheen. Er zijn heel veel mooie dingen te koop: een houten hoekbank, een mooie kast en een scheepsklok: die kopen we.Dan nog even naar de Lidl: je kunt de boodschappen maar in huis heben ! Terug in de camper gaan we eerst ontbijten en dan op weg.De eerste bezienswaardigheid aan de Romantische Strasse is de bedevaartskerk in Wieskirch. het interieur is werkelijk schitterend !

Je mag eigenlijk niet fotograferen, want er is een dienst aan de gang, maar iedereen doet het dus....We kopen een placemat, maar het is meer een schilderij.

Dan weer verder. De andere bezienswaardigheden vallen wat tegen.In Rottenbuch moet ook een beroemde kloosterkerk zijn: Maria Geburt uit 1073. Maar deze kerk is dicht. Ik koop wol in een kleine buurtsuper en Kees koopt worst.Dan weer verder. We stoppen in Schongau. Daar is een heel groot parkeerterrein, op slechts 5 minuten lopen van de Altstad. Je moet een steile weg omhoog en dan door de Mariapoort. Zo kom je in het centrum. Het is erg stil, want op zaterdag sluiten de winkels vroeg. We maken wel een wandeling langs de oude stadsmuur.

Vlakbij de camperplek is een jongerencafe. Ze kunnen daar darten en poolen. Kees is nog even wezen kijken.

Zondag 5 oktober

Gereden 191 kilometer: Schongau-Nordlingen im RiesEr was vannacht vorst aan de grond. Dus best koud bij het opstaan. De jeugd heeft bij het verlaten van het cafe nogal wat herrie gemaakt vannacht. En ze hebben ook flink wat rotzooi achtergelaten. Als men denkt dat dat van de camperaars komt, gaat zo'n goede plek verloren !Na de koffie gaan we verder de Romantische Strasse op. We kopen broodjes en wat lekkers bij de Lidl. In Friedberg de camper geparkeerd en het stadje doorgelopen. Het is erg mooi, maar ook heel stil vanwege de zondag. Alleen bij de kerk is het druk, die gaat net uit.Verder naar Augsburg. de Fuggerei, de oudste sociale woonwijk in Europa niet gevonden. In Donauworth zou een camperplek moeten zijn in het centrum. Bij navraag bleek dat niet zo te zijn. We hebben geluncht achter een matrassenzaak en zijn verder gegaan.