Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina23

Tegenover de camperplek is een terras, waar veel Nederlanders komen, die hier overwinteren. We gaan even een biertje drinken en komen in gesprek met mensen die in de buurt een apartement hebben. Zij vinden ook dat het veel te koud is voor de tijd van het jaar.De boulevard is helemaal gerenoveerd. Je mag er niet meer met auto's rijden, er staan banken en er zijn bomen en struiken aangeplant.De andere morgen gaan we met Ayla over het strand naar de vissers. Ze hebben kleine houten hutten, waarin ze hun spullen bewaren. Een is zo vriendelijk voor ons en nog een aantal toeristen te poseren.Het strand komt tot aan de rotsen onder water te staan. Kees heeft nog een wandeling gemaakt over de kliffen. Het was een heel geklauter.Na koffie en ontbijt vertrekken we de andere dag. We tanken eerst LPG bij een Repsol-station aan de N125.Onderweg regen. In Quarteira is een camperplek. Je staat in het zand en er is verder niets, behalve een supermercado . Het is een plek om te onthouden, voor als het mooi weer is. Het strand is vlakbij.Wij gaan door en stoppen in Olhao. We zijn hier eerder geweest. We staan op een groot parkeerterrein bij de haven. Supermarkt en het centrum zijn op loopafstand. Het is nog steeds bewolkt, dus prima om dan in een stad te zijn.Het blijft 's nachts en ook de volgende dag bewolkt en er valt af en toe een bui. Aan de kant van het water zijn 2 grote hallen: in de een wordt groente, fruit en vlees verkocht, in de andere is de vismarkt. Het is heel leuk hier rond te lopen. We kopen een lekkere verse kip !

De groentenhal Een prachtig betegelde bank De haven

Ook in de nacht van donderdag op vrijdag regent het. Als we aan het ontbijt zitten komt er nog een stevige bui. We gaan verder. Onderweg kijken we in Fuzeta en in Pedras d'el Rei. We vinden het allebei niets. De camperplek in Tavira, bij de Pingo Doce, is er niet meer. Je kunt wel aan de overkant van de rivier staan en vandaar zijn de stad en de winkels ook goed te voet bereikbaar. Maar het is een beetje een blubberige boel. We gaan verder en komen in Manta Rota. Op het parkerterrein liggen groene matten op de plaatsen. Het is ook weer dicht bij het strand en het stadje. We maken een wandeling langs het strand . We zien vissers die in zee staan en met sleepmanden kokkels uit de zee opvissen. Later lopen we ook door het stadje. Er zijn diverse restaurantjes, maar de meeste zijn nog gesloten. Een is er open en wordt gerund door een familie uit Belgie. We gaan er zaterdag eten.Het is een klein zaakje, maar heel knus en het eten is prima. Aan het eind van de middag horen we muziek. Het komt van buiten. En wat blijkt: een mevrouw uit Engeland zit op een bankje en speelt gezellige deuntjes op een accordeon !

We vertrekken zondagmorgen naar Vila Real de San Antonio. Het is maar 20 kilometer verder. De camperplek, waar heel veel campers staan, is vlak bij het centrum, langs de grensrivier. De havengebouwen zijn hier vervallen en het stationnetje is buiten gebruik. De rails liggen er nog gedeeltelijk. Daartussen loopt een paard te grazen. Aan de overkant ligt Spanje. Er is ook een veerpontje daarheen. We lopen naar het centrum van de stad. De straten zijn recht: het dambordontwerp ! Op een plein is een zondagsmarkt. Heel gezellig. We kopen wat souvenirtjes .Morgen gaan we nog niet naar Spanje. Er zijn nog wat interessante plekjes in Portugal.

Zo gezegd zo gedaan. We gaan 's maandags eerst kijken in Monte Gordo, dat is een toeristische stad, maar wij vinden er geen camperplek. In Castro Marim zijn er wel 2. Vlakbij de supermercado en het dorpje. Er is een burcht boven het dorp die de grens bewaakte tot de aardbeving van 1755 het gebouw gedeeltelijk verwoestte. De zoutwatermoerassen die de stad omgeven zijn nu een natuurreservaat. We doen wat boodschappen bij de super en besluiten dan terug te gaan naar Manta Rota en het strand daar.De volgende dag is er veel meer bewolking. We vertrekken richting Spanje. Eerst tanken we LPG: dat is in Portugal gemakkelijker te krijgen dan in Spanje.We rijden vandaag naar een camping in Isla Christina. Het is best een grote camping. Maar de plekken zijn klein, de bodem is zanderig. Het bevalt niet echt, maar ja voor 1 nachtje ! De douches zijn heerlijk !

Vila Real de San Antonio

Na de Lunch lopen we naar de stad over een weg langs de zee. Het pad is bijna helemaal gemaakt van bielzen. In het stadje zelf was alles helaas nog dicht tot 5 uur.De volgende dag verder via de tolweg over Sevilla richting Cadiz. We zoeken een camperplek in El Puerto de Santa Maria, maar we komen terecht in allerlei smalle straatjes, dus gauw de stad uit ! Novo Sankti Petri zou een verlaten dorp zijn , maar het is een dorp voor golfspelers. Dan gaan we naar Conil de la Frontera. Daar hebben we vorig jaar geschuild voor de storm. Er staat nu niemand. Sinds vanochtend regent het en het blijft maar regenen. We gaan naar de camping hier vlakbij. Donderdag wisselen zon en bewolking elkaar af. In Tarifa is een camperplek langs het strand. We doen boodschappen bij de Lidl. We gaan verder en komen in La Linea de Concepcion, nabij Gibraltar. We parkeren de camper en gaan te voet naar "Engeland". We nemen bus 10 ( een rode dubbeldekker ) naar het centrum. En we komen al meteen een Bobby tegen. Je voelt je gelijk echt in Engeland. Ook al vanwege de straatnamen. We lopen Mainstreet heen en weer terug. We lunchen in een restaurantje. En we lopen terug over de landingsbaan en door de douane naar de camper.

Een Bobby wijst de weg Mainstreet Een Engelse pub De residentie van de gouverneur

De Engelse vlag op het fort De glasblazer Een rotonde De landingsbaan

De rots van Gibraltar

We blijven hier niet slapen, er staan te weinig "bewoonde"campers. Het is nog wel een heel eind en het is niet meer zo vroeg, maar we gaan naar Fuengirola. Daar zijn we eerder geweest. Het is een leuke plaats en de camperplek is achter de boulevard. Er staan nog 4 campers. We zijn moe van alle indrukken en de reis en gaan lekker op tijd slapen. Na het ontbijt eerst even naar de supermarkt. De Eroski is in een groot winkelcentrum, ongeveer 10 minuten lopen vanaf de camperplek. Later gaan we over de boulevard de stad in. Daar zijn veel meer winkeltjes dan we gedacht hadden. En veel restaurants. We gaan eerst even in de camper eten en dan terug. Maar dan blijken de winkels gesloten en de stad uitgestorven ! Dat valt tegen !En wat nog vervelender is: om een uur of 3 begint het te regenen. En het wordt niet

meer droog ! 's Avonds gaat het ook nog heel hard waaien. De buurman gaat weg vanwege de harde wind, wij volgen en overnachten op het parkeerterrein bij de Eroski.Zaterdagmorgen zijn we vroeg wakker. En we hebben allebei hetzelfde idee: naar huis, met grote "stappen". De eerste etappe is daarom 558 kilometer en brengt ons in Aranjuez op een camping. Onderweg komen we sneeuw tegen, later komt er toch een zonnetje en als je dan binnen zit met de kachel aan lijkt het heerlijk weer. 's Zondags is het lekker rustig op de weg en kunnen we helemaal in Capbreton komen ( 607 kilometer ). Onderweg weer sneeuw en niet zo'n beetje, hoor.

In Capbreton staan nog 12 campers. Het is koud, maar Kees gaat toch even met Ayla naar het strand.De volgende etappe is nog langer: 774 kilometer. We gaan niet over Parijs, maar over le Mans en Rouen. In Gace is wel een camperplek, maar dat is niets en er is weer kermis net als vorige keer dat we hier waren.We vinden onderweg verder ook geen geschikte plek. Wel zien op een gegeven moment een bordje: camping. Dat volgen we en komen bij de camping in Montreuil Cernieres. Die is gesloten, maar we

mogen bij het woonhuis staan. Het is bij een bosgebied en ook bij het dorpje, maar we hebben geen gelegenheid meer om te gaan kijken: het wordt al donker. We slapen heerlijk !

Als het een beetje licht wordt gaan we op weg voor het laatste stuk. We kopen brood in een dorpje onderweg en gaan dan zo snel mogelijk weer naar de tolweg. Het gaat allemaal vrij vlot. De route: Rouen, Amiens, Lille. In Belgie stoppen we bij een benzinestation en daar is een "frietkot".

We eten lekker een patatje met een kroket. We zijn om ongeveer 4 uur in onze stamkroeg.Het was weer een fijne reis, maar jammer van het weer. We waren misschien te vroeg in het jaar.

We hebben in totaal toch nog 6453 kilometer afgelegd.

Terug hoofd pagina

Foto's Portugal/Spanje 2010

Voor foto's Portugal/Spanje 2010 naar beneden scrollen

< Op deze knop drukken voor preview