Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 8

Terug naar hoofd pagina

Vervolg Noord en Oost Eurapa

Arbeit macht frei Koffers Protese's

We gaan verder en willen vandaag in Tsjechie komen. De Tom-Tom moet ons de weg wijzen naar de camping: Roznov. Het gaat allemaal goed. Tot de grens. Dan blijken er nieuwe wegen te zijn aangelegd en die kent Tom niet ! Dus het wordt een heel gezoek. Na eerst op de verkeerde camping te zijn geweest, vinden we aan de overkant de goede. De buitenlandse gasten hebben een eigen sanitairgebouw met een sleutel. Het is een tamelijk grote camping met een restaurant, een zwembad, huisjes en een winkeltje.Tsjechie is een mooi land. We komen er vast nog eens terug en blijven dan langer. Nu gaan we naar Hongarije. Bij de grens een vignet gekocht. Daar was het een drukte van belang. Er was een apart loket om geld te wisselen en aan een ander loket kon je een vignet kopen. Later bleken er nog veel meer mogelijkheden te zijn om deze zaken te regelen en daar was het een stuk rustiger.De Tom-Tom heeft ons naar een motel/camping gebracht in Mosonmagyarovar. Het is aan de doorgaande weg. We staan op grind. Vlakbij is ook een groot grasveld. Daar kan Ayla lekker even rennen.We eten in het restaurant. Lekker !

Week 8

De andere dag eerst naar de supermarkt. Dan naar het Balatonmeer. Daar is een naturistencamping waar we eerder zijn gewest. We gaan eerst kijken bij een andere camping: "Angela's Farm ",maar die ligt ver van het meer af. Dus rijden we door naar Balaton Bereny. We hebben een mooi plekje vlak bij het sanitair. Na de lunch even over de camping gewandeld en wat gedronken bij het meer. Na het avondeten naar het dorp gewandeld. Het is erg stil vergeleken met vroeger. Veel zaken zijn dicht, voorgoed zo te zien. Zondag de boel opgeruimd en gewassen. Kees is op de fiets naar Kesthely geweest. Hij heeft een strooien hoed gekocht om te voorkomen dat zijn hoofdhuid verbrand. Het is vandaag drukkend warm. Misschien komt er onweer. En ja hoor: 's nachts heeft het flink geregend. Na het ontbijt gaat Kees weer een eindje fietsen. Trui luiert met een boek en een puzzel.'s Avonds gaan we uit eten in het restaurant in de straat.'s Morgens stikte het van de vliegjes in de heggen. Als je de heg aanraakte stoven er hele wolken op. Het is bewolkt en fris: de lange broeken aan en truien. Ayla heeft last van haar darmen. Moest er vannacht 2 keer uit. Dan hoor je : trippetrip, jankjes, trippetrip.. Ik word daar gelukkig wakker van en ga dan met haar naar buiten.We eten vanavond weer in het restaurant. Het is lekker, gemakkelijk en niet duur.Woensdag regende het toen we wakker werden en het werd niet meer droog. Veel mensen vertrekken van de camping. We blijven in ieder geval vandaag nog. We kunnen hier t.v. ontvangen ( moet je op een andere plaats maar weer afwachten ) en vandaag is de touretappe van de Alpe d'Huez. Na het wielrennen gaan we betalen. Morgen verder, via Slovenie naar Istrie, daar is het mooi weer.We vertrekken in de regen. Over de 75 naar de grens met Slovenie. De grote tolweg is nog niet helemaal klaar. Pas na Maridor is hij af. We komen bij een tolpoort. Zegt de jongen achter het loket, dat we een vignet moeten hebben. Dat verkoopt hij niet. Daarvoor moet je naar een benzinestation. Bij het eerste het beste benzinestation gaat Kees informeren.Een vignet kost 35 euro, dat is voor een half jaar.Wij zijn hier alleen op doorreis. We verlaten de grote weg en rijden een parallelweg, die meeslingert met de grote weg. Zo komen we in Ljubljana op de camping terecht. Het is een mooie camping, maar de plaatsen zijn wel erg klein. Wij kunnen de luifel niet uitdraaien, want die komt dan boven het tentje van de buurman. We gaan een biertje drinken op het terras en komen in gesprek met 2 Nederlandse broers. Gezellig !Vrijdag vertrekken we naar Istrie. We rijden weer op de parallelweg. Het is wat moeilijk te vinden, maar we komen bij de grens. Daar wisselen we weer geld. We gaan eerst helemaal naar het zuidelijkste puntje. De camping in Pula is maar gedeeltelijk naturistisch. We gaan naar Koversada bij Vrsar.Onderweg sprongen 2 reeen zomaar de weg over vlak voor de camper langs. Dat was even schrikken Op de camping kiezen we een plek bij de winkel, het sanitair en het restaurant. Vanaf hier ben je ook zo bij het water. De staanplaatsen zijn lekker ruim.

Week 9

De komende tijd gaan we het wat rustiger aan doen. We hebben de afgelopen weken vooral veel gereisd en dus ook veel gezien. Hier in Istrie gaan we genieten van zon, zee en strand. Al is er hier weinig echt strand, het zijn meest platte stenen en kiezels. Het is erg warm. Ook 's nachts en dat is lastig slapen. Zondags wordt het bewolkt en er valt een spatje regen. Maar het frist niet echt op. We eten bijna elke dag in het restaurant. 's Maandags gaat Kees verlengen met 2 nachten. Dat is een heel gedoe. Hij moet steeds terug naar de camper om eerst het paspoort te halen en daarna het plastic nummer. Maar uiteindelijk komt het allemaal in orde en blijven we tot woensdag. Als we een rondje over de camping lopen, zien we een vouwfietsje te koop staan. We kopen het. Mijn dure fiets is namelijk beschadigd geraakt: alle twee de wielen krom. We weten niet hoe het gebeurd is. We laten die fiets ophalen door de mensen van de vuilopaaldienst.Het is weer erg warm. De zon is terug. We brengen de dagen door met lezen, puzzelen, een wandeling over de camping, een biertje op het terras ! Lekker relaxed !!Woesdagochted vertrekken we na de koffie. We willen vandaag eens gaan kijken op een andere naturistencamping even voorbij Porec. De camping heet : "Ulika ". Deze is kleiner als Koversada, maar wel flink duurder . We vinden een goede plek bij het sanitair en niet ver van de zee en de winkels. Aan het eind van de weg, waar we staan, is het hondenuitlaat veld. Dus bijna alle honden van de camping komen langs onze camper. Ayla begroet ze allemaal luidkeels !!Het is nog steeds bloedheet weer. Bovendien staan we met onze camper vanaf 11.00 uur strak in de zon. Ondanks het gebruik van de "grand foulard"als schild is het bijna niet te harden.Er is hier een internetmogelijkheid. Dus iedereen maar weer eens gemaild.Ayla heeft het ook erg warm Daarom gaat Kees met haar zwemmen. Het gaat niet van harte ,want ze houdt niet van water.(als het regent, moet je haar ook naar buiten tillen )maar het zwemmen is heel goed voor haar. Koelt ze lekker af. Terug bij de camper gaat ze als een dolle over het dorre gras en kleed liggen rollen en schuiven. Vrijdag besluiten we hier weg te gaan. We hebben teveel last van de warmte door de plaats waar we staan.

Week 10

Zaterdag 2 augustus vertrekken we. Eerst gaan we kijken op camping Solaris. Dat bevalt ons niet o.a. door de bossen en de afstand naar het strand. We rijden door naar het noordelijkste deel van Istrie. En daar een heel eind voorbij Umag is camping Kanegra Naturist. 3 hectare van de camping is bestemd voor naturisten. Daaroor moet je zeker 1 1/2 kilometer vanaf de receptie een heuvel af. Op het naturistisch gedeelte staan de campers, caravans en tenten heel dicht op elkaar. Ook hier geen greintje schaduw.We aan terug naar Koversada, daar was het het beste. Onderweg komen we langs een mooi meer. Er staat een bord dat verwijst naar camping Solaris.

Aangekomen op Koversada kunnen we op dezelfde plek staan. De Duitse mensen, waar we een paar dagen geleden afscheid van hebben genomen staan er nog, wat de man de uitspraak ontlokte: "Sie sind schnell zuruck aus HollandEr is vandaag feest. Op het zandstrand aan de andere kant van de camping is van alles te doen. Als wij er komen, is de zwemmarathon net afgelopen. Later is er een miss-verkiezing. Kees gaat nog even een uurtje kijken. Ik zie het vuurwerk, dat om 00.00 uur wordt afgestoken gedeeltelijk vanuit de camper.

Zondag zijn we normale tijd op. Kees gaat weer met Ayla zwemmen, want het is weer zeer heet. Kees begint zich duidelijk te vervelen en ik heb last van de warmte. We besluiten morgen weg te gaan. Kees gaat vast betalen, zoveel mogelijk contant met Kroatisch geld, je kunt het moeilijk terug wisselen.De volgende dag vroeg vertrokken. Snel zonder files de grens over. Door Noord-Italie naar Oostenrijk. Daar een autobaanvignet gekocht. Later moesten we toch ook nog betalen voor een tunnel ! We zijn hier ook weer heel wat tunnels gepasseerd. Ik denk wel 20. Het is vandaag een stuk koeler. Daar waren we ook wel aan toe.In Duitsland meteen op zoek naar de camperplek in Bad Reichental. Het is een parking achter het kerkhof. We hebben even een wandeling gemaakt door het stadje. Terug in de camper de route bekeken voor morgen. De volgende dag nemen we niet de grote weg, maar gaan binnendoor, dan zie je meer. Vlak boven Munchen ligt Dachau. Daar is ook een concentratiekamp geweest in de Tweede Wereldoorlog. We gaan het bezoeken. De tentoonstellingen in de barakken zijn indrukwekkend en confronterend. Wat een ellende !

Na de oorlog hebben de barakken dienst gedaan als opvanghuizen voor daklozen, die door de oorlog hun huis hadden verloren. Pas daarna is het verbouwd tot herdenkingsplek.Hierna rijden we binnendoor met hulp van Tom-Tom naar Ulm. De camperplek is weer snel gevonden. Het is weer een groot parkeerterrein bij sportvelden en een park. In het park is een restaurant, waar we 's avonds lekker gaan eten. 's Nachts slecht geslapen. Het was benauwd. We rijden de andere dag verder over binnenwegen. Zo komen we in Bad Bergzabern. Weer een mooie camperplek in een stadje. Deze is niet gratis: 4 euro. We staan naast gezellige mensen. Later wandelen we door het stadje. Kees gaat nog terug om foto's te maken. O.a. van deze gedenkplaat. Hier stond voor de Kristalnacht een Joodse synagoge.

De volgende dag rijden we door Zuid-Duitsand. De natuur is hier erg mooi. We zijn op weg naar Luxemburg. Maar de lucht betrekt. We besluiten niet naar "de Reenert "te gaan. Maar een tochtje te maken langs de Moezel. Op een gegeven moment pakt Kees de Tom-Tom. Ik vraag wat hij aan het uitzoeken is. Het blijkt de afstand tot thuis te zijn. Ik ben het volkomen met hem eens. We zijn lang genoeg weggeweest. Het is wel heel ver. We rijden die dag 737 kilomter.Vlak voor de afslag Charlois- Rhoon komen we in een file terechtVerder over de Groene Kruisweg is een optie, maar helpt geen snars. Wat blijkt: de bliksem is ingeslagen in het elektronisch pompsysteem van de Botlektunnel en die staat nu blank. We hadden om 17.00 uur thuis kunnen zijn, maar het wordt 18.45 uur !Het is fijn om weer thuis te zijn.

Er liggen bergen post en kranten. Onze buurtjes hebben alles netjes gesorteerd en opgestapeld. Morgen gaan we dat allemaal weleens bekijken.We hebben totaal afgelegd een afstand van: 15.320 kilometer, dat is gemiddeld 222 kilometer per dag.Aan camping/parkeergeld hebben we uitgegeven: 915,28 euro in het totaal.

De gedenkplaat ven de synagoge