Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Hoofd pagina pagina 1 pagina 2 pagina 3  pagina 4 pagina 5 pagina 6 pagina 7  pagina 8  pagina 9 pagina 10 pagina 11 pagina 12 pagina 14 pagina 15 pagina 16 pagina17 pagina 18 pagina 19 pagina 20 pagina 21 pagina 22 pagina23 pagina 24 pagina 25 pagina 26 pagina 27 pagina 28 pagina 29 pagina 30 pagina 31 pagina 32 pagina 33 pagina 34 pagina 35 pagina 36 pagina 37 pagina 38 pagina 39 pagina 40 pagina 41 pagina 42 pagina 43 pagina 44 pagina 45 pagina 46 pagina 47  pagina 48 pagina 49 pagina 50 pagina 51

pagina 4

Een reis door Noord en Oost Europa.Kees en Trui de Winter en hun teckel Ayla

Week 1

We vertrekken op zaterdag 31 mei m 7.45 uur. De eerste etappe brengt ons naar Nordhorn in Duitsland. De camperplek is ons bekend. Na een wandeling door de stad komen we bij de brug over de Vecht. Die wordt met de hand bediend. Een zwaar karwei.De volgende morgen weer op tijd verder De eindbestemming van vandaag is Buxtehude bij Hamburg. Het is een groot,kaal parkeerterrein, waar wel 50 campers kunnen staan. Er staan er 12. Het is vandaag heel warm: de korte broeken kunnen uit de kast.Na de voetbalwedstrijd Nederland/Wales gaan we nog even naar het stadje, dat is vlakbij.We worden gewekt door de vuilnisman. Vandaag gaan we naar Rosenfelden. Daar is een naturistencamping. Vanwege Ayla krijgen we een plaats toegewezen in een speciale hondenhoek. Na de boterham gaan we naar het strand. Ayla blijft vandaaag in de camper. Het is mooi weer,maar niet zo benauwd. 's Avonds is het zelfs een beetje fris.Bij het wakker worden blijkt het weer te zijn omgeslagen; het waait en er is geen zon. We gaan op de fiets naar Dahme om boodschappen te doen. Als we aan de lunch zitten zien we dat het steeds harder gaat waaien: geen strandweer ! We besluiten te vertrekken en naar Puttgarden te gaan. Daar maken we de overtocht naar Denemarken.Op het parkeerterrein van de ferry mag je overnachten . Dat kost 13 euro. Vlakbij is een grote supermarkt, waar vooral drank wordt verkocht. Dat is in Scandinavie erg duur. We slaan ook wat in. De pont vaart ieder half uur en 24 uur lang.

Woensdag 4 juni worden we vroeg wakker. We staan al om 5.00 uur klaar om over te varen.Het is nog heel rustig. Zelfs zo rustig, dat de bank aan boord nog niet open is. Onderweg in Denemarken bij een benzinestation ontbeten. De tunnel door en de brug over naar Malmo. De brug is lang en knap gemaakt. De tol bedraagt 36 euro. Ondanks dat we vroeg op pad waren , is het toch snel laat. We besluiten op een camping bij Halmstad te overnachten. Het is een mooie camping bij het strand. Ayla kan dus lekker even rennen. We hebben hier ook de Scandinavische campingcard geactiveerd.De andere morgen verder. In Goteborg gezocht en gevonden de ferry. Het is erg druk in de stad dus snel eruit. Na wat omzwervingen belanden we op een parkeerterreintje bij het Marstrand. Het is een vervallen jachthaven. De nieuwe haven ligt een eindje verder. Dit haventje wordt nog gebruikt door vissers. Die hebben hier een bootje liggen en gaan daarmee de zee op.

De haven van Puttgarden

De dag erna na het ontbijt eerst naar Kungalv om boodschappen te doen. Vandaag zullen we in Noorwegen aankomen. In de buurt van Mysen is een kleine camping. Maar die is vol .We kunnen overnachten bij een Essostation, maar dat vinden we niks, en rijden door tot Trogstad. Daar verblijven we op een kleine camping.

Mariastrand

Week 2

We zijn vroeg wakker, want we zijn vroeg gaan slapen. Vandaag willen we naar Hamar: het Vikingschip bekijken, de schaatshal waar veel internationale wedstrijden worden gereden. Vanaf de weg is het Vikingschp duidelijk zichtbaar. Jammer dat alles dicht is. Lillehammer zijn we aan de overkant van het water voorbij gereden. We hebben wel de hoge skischans gezien vanuit de verte .

Er staan duidelijk borden om de richting aan te geven naar de Peer Gynt-weg. Het is een mooie, stille weg en er ligt sneeuw. Je moet 70 NOK betalen om erover te mogen rijden. Op een parkeerplaats tussen de bomen zetten we de camper neer: een prachtig, rustig plekje in de natuur. Opeens horen we het geluid van koebellen. En daar komt een kleine kudde schapen voorbij. Ayla is zo verbaasd dat ze vergeet te blaffen ! We hebben hier heerlijk geslapen.

Het Vikingschip

Ons overnachtingsplekje aan de Peer Gynt-weg

De volgende dag weer lekker vroeg vertrokken. Eerst naar Vinstra, daar de E6 op en bij Sjoa over de 257. Die weg sluit aan op de 51. Dat is een hoogvlakte weg. We rijden door dunbevolkt gebied. De top ligt op 1389 meter. Er ligt veel sneeuw. Soms rijdt je tussen sneeuwmuren door van 1 tot 4 meter hoog ! We komen ook een kudde elanden tegen. Het is heel bijzonder en bijzonder prachtig !

De kudde elanden Zo eenzaam is de weg Muren van sneeuw

Bij Hegge onderweg een stavkyrke bezocht. Deze kerkjes werden gebouwd zonder gebruik te maken van spijkers en schroeven, alleen maar door houtverbindingen.We stoppen vandaag in de buurt van Al. Er is daar een kleine camping. De betaling hier is "self service". Men wordt geacht het verschuldigde bedrag in een envelop te doen en in de brievenbus te deponeren. We willen dat best doen,maar we hebben geen biljet van 100 NOK. Dus doen we 14 euro in een envelop.De eerste kilometers de volgende dag voeren ons langs een rivier. Na Cello gaan we weer de hoogte in en komen terecht tussen de sneeuwvelden. Er zijn ook meren met resten ijs waarop sneeuw ligt. Prachtig blauw ! In Brimnes gaan we met het pontje naar de overkant. Aan de overkant eerst een lange tunnel van wel 8 kilometer. Dan een slingerende weg langs het water, soms erg smal. Dat zorgt af en toe voor problemen met tegenliggers. Op de route van vandaag komen we veel tunnels tegen.

We zijn gestopt op een parking ongeveer 40 kilometer voor Bergen. Het heeft bijna de hele dag geregend en als we de volgende morgen wakker worden regent het nog. Na de koffie gaan we naar Bergen. Er is daar een vismarkt op de kade. We hebben het wel gevonden, maar we konden de camper nergens parkeren. We hebben de reis vervolgd via de E16 naar Voss. Aan het begin van het stadje staan tot ons plezier 10 campers aan het water. We zijn ver genoeg voor vandaag. We zijn weer door veel tunnels gekomen van 150 tot 3100 meter lang.De volgende dag pakken we de E16 weer op. We rijden langs schitterende fjorden. Er zijn seeds watervallen met wildstromende rivieren tot gevolg Het is allemaal adembenemend mooi !

Ayla is niet erg blij met de sneeuw

Het is toch prachtig ?

Aan het eind van de E16 de weg op naar Aurlandsvangen. Het is weer een weg door de sneeuw. Eerst flink wat haarspeldbochten en dan zijn we op een plateau met sneeuw en sneeuwwallen. Aan het eind direct een tunnel van 8 kilometer.Onderweg komen we langs Flam. Het ligt aan het eind van een lang fjord. Hier meren cruiseschepen aan. Er is ook een trein, Flam-Myrdal, die over een afstand van 20,2 kilometer een hoogteverschl overwint van 863 meter !

We hadden best mee gewild, maar de trein was volgeboekt tot laat in de middag. Er was ook net een cruiseschip aangemeerd en al die gasten {allemaal Japanners}stonden voor de loketten. Een erg vriendelijke controleuse mocht op de foto.

We varen met de pont naar Mannheller. Daar volgt weer een tunnel: 4 kilometer. We rijden nu op de 55, dat is een weg tussen de fjorden door. Na Forum begint de weg te klimmen en komen we weer in de sneeuw terecht op 1434 meter hoogte. Langs de weg, weggezakt in de sneeuw, staat een echtpaar uit Zweden. We helpen ze om de auto weer op de weg te zetten.Na de afdaling komen we terecht in Lom. Bij het stavkirkje is een parking. Daar staan al meer campers. We blijven hier.

Een cruiseschip in het fjord Zo vriendelijk

Het stavkirkje in Lom Sneeuw onderweg

We konden gisteren geen t.v. kijken, de bergen zaten in de weg. We besluiten niet weg nummer 257 ( een sneeuwweg) en weg 63 ( Trollenweg) te rijden. We hebben genoeg sneeuw gezien en op nog meer haarspeldbochten zitten we ook niet te wachten.Ons doel van vandaag is de camping van de familie Eiskas. De camping ligt aan een fjord. Komend vanaf Meisal ligt hij links van de weg.We worden heel vriendelijk ontvangen. voetbal kijken zal niet gaan : de bergen ! De eigenaresse zegt :"Als u TNT hebt om de berg op te blazen, ja dan....." Vrijdag 13 juni vertrekken we weer vroeg. Onderweg steeds gekeken of er plaatsen zijn om te overnachten en waar de t.v. ook werkt. Nabij Trondheim vinden we bij een camping, motel,benzinesttion en een restaurant een parking voor campers. De kosten zijn 100 NOK voor 1 nacht.We eten in het restaurant. Dat hadden we beter niet kunnen doen. We krijgen kotelette ( geen karbonaadje, maar een soort meelballen ) aardappels, geraspte peen en een onduidelijke saus.Er is een hondenuitlaattuintje ( mooi screabblewoord !), maar Ayla snapt niet wat ze daar moet doen, ze wil er vooral uit.Er staat ook een bord waar je je ogen kunt testen. Best handig zo bij een grote weg .

Vervolg Noord en Oost Europa

Terug naar hood pagina

Week 3

De andere dag moeten we de stad door om onze reis te vervolgen. Het is nog vroeg, dus dat gaat vlot.Eenmaal uit de stad nemen we niet de E16 ( dat is nu een tolweg ). We rijden de paralelweg tot voorbij Steinkjer. Dan gaan we de 17 op. Na Namsos is er een parkeerplek langs de weg. Hij is nog vrij nieuw. Het graszaad moet nog op komen. Maar Ayla vindt het zo ook wel lekker en begint driftig te graven. Ik heb maar snel de lijn korter gemaakt.Weg 17 is een mooie weg , 600 kilometer lang en je moet 6 keer overvaren van eiland naar eiland. Onderweg zien we in een weiland een jonge eland rennen. Hij komt de richting op van de weg, maar buigt op het laatst toch af en verdwijnt in een bos . Is hij zijn kudde kwijt ? We stoppen op een parkeerplekje langs de weg.Terwijl ik de tafel dek, gaat Kees met Ayla een eindje lopen. Het is hier rustig dus mag ze los. Al snel komt ze apetrots met een grote visgraat in haar bek te voorschijn. Die halen er we toch maar uit, is niet geschikt voor een hondenmaag.

De buit

De natuur is ook hier weer prachtig : naaldbossen tegen de bergen, riviertjes, watervallen, Noorse huizen, een slingerweg. Zo komen we bij de eerste overtocht. We varen van Sollstad naar Vennesund en dan weer verder over de 17. Zo komen we bij Thorgatten : het gat in de berg. Volgens de legende is dat gat ontstaan doordat de pijl van een Hestman door de berg schoot. Hij was op weg om het mooie meisje van Leka te ontvoeren. In werkelijkheid is het gat ontstaan door erosie. Kees klimt naar boven. Hij is zeker een uur weg. Het is een lastige klim over losse stenen en kiezel. Af en toe is er een stukje stenen trap. Soms zijn de stenen nat en is er gevaar voor uitglijden.